Wie gaat er met uw voertuigdata aan de haal?

Chevin

Vloten moeten eisen dat ze het eigendom en de controle behouden over hun eigen voertuiggegevens, ook al stoten ze daarbij misschien op tegenstand van fabrikanten en andere partijen. Dat is althans de mening van  Chevin Fleet Solutions.

Geconnecteerde auto = geconnecteerde data

Door de ontwikkeling van de geconnecteerde auto, die de komende jaren een hoge vlucht zal nemen, zal er een massa data geproduceerd worden. De fabrikanten zullen deze willen aanwenden om te leren hoe de auto gebruikt wordt of om het gedrag van de bestuurder te beïnvloeden.

“Fabrikanten kunnen heel wat nuttige informatie halen uit de geconnecteerde auto. Eerst en vooral kunnen ze achterhalen hoe de auto’s daadwerkelijk gebruikt worden in de praktijk. Zo kunnen ze betere producten ontwikkelen in de toekomst of eventuele technische problemen onmiddellijk detecteren”, zegt Managing Director Ashley Sowerby van Chevin Fleet Solutions.“Geconnecteerde auto’s kunnen ook een invloed uitoefenen op het gedrag van de bestuurder en de eigenaar. Zo kunnen ze hen bijvoorbeeld attent maken op een nakende onderhoudsbeurt en zelf een afspraak maken bij de dichtstbijzijnde dealer.”

Wie is eigenaar van de data?

Ashley-Sowerby-Chevin-fleet-jobs1Ashley Sowerby waarschuwt tegelijk dat de technologie ook heel wat vraagtekens oproept. Wie is bijvoorbeeld eigenaar van de gegevens? Bovendien wordt de keuze van de onderhoudsgarage enigszins beperkt door het feit dat de auto zelf een afspraak maakt bij de merkdealer.

“Zoals meestal bij gegevensbeheer is het zaak om een ideale balans te vinden tussen voordelen, privacy en keuze. Daarom moeten vlootbeheerders erop staan dat ze te allen tijde eigenaar blijven van hun voertuigdata en er de volledige controle over behouden, rekening houdende met het recht op privacy van de werknemer, operationeel beheer, en talrijke andere issues.”

Ashley Sowerby ziet een parallel met de evolutie die zich de laatste jaren heeft afgetekend bij smartphones, waarbij netwerkproviders en andere partijen het gedrag van de gebruikers konden traceren.

“Het compromis dat werd bereikt, lijkt ons verstandig: gebruikers kunnen zelf via hun toestellen aangeven met wie ze de gegevens willen delen. Zo kunnen ze zelf beslissen in welke mate ze een deel van hun gegevens willen delen in ruil voor bepaalde voordelen.”

“De fleetsector moet een gesprek aangaan met fabrikanten en andere belanghebbenden over de implicaties van de nieuwe technologieën”, aldus Sowerby.

“De technologie is voorhanden en talrijke voertuigen zijn al voorzien van geconnecteerde functies die fabrikanten aanwenden om gegevens te vergaren. Wij zijn ervan overtuigd dat vloten een open dialoog moeten aangaan om deze topics van meet af aan te bespreken.”