Hij staat pas sinds enkele maanden aan het hoofd van de fleetcel bij de FCA-groep, dus is dit zijn eerste Salon in die functie. Een gesprek met Wim Buzzi.
Uw eerste Autosalon als fleet manager. Wat zijn uw indrukken na vijf dagen salon?
Wim Buzzi : Heel goed, we noteren mooie cijfers zowel bij de particulieren als in de fleet. Bij Fiat verkopen we nog op de stand maar bij Jeep en Alfa Romeo gaan de leads naar het netwerk. De grootste eyecatcher op de stand is de nieuwe Giulia.
Het is wel een Quadrifoglio-versie van 510 pk, niet meteen een fleetproduct …
WB: Waar het hart van vol is … maar de specificaties van de rest van het Giulia-gamma komen nu ook stilaan naar buiten. Het was wachten op Genève om meer informatie te krijgen. De diesel kan vanaf maart besteld worden en de eerste leveringen op de Belgische markt zullen in mei gebeuren.
Tussen de 159 en de Giulia gaapt een serieuze kloof. Wat betekent dit voor u als fleet manager?
WB: Dat ik momenteel heel wat afspraken heb met leasingmaatschappijen om de band die al dan niet bestaande was, terug op te pikken. We moeten daar niet over liegen: er was te weinig continuïteit bij ons intern en ook op het vlak van het product is er inderdaad een behoorlijke kloof tussen de 159 en de Giulia.
Welke veranderingen hebt u nog doorgevoerd?
WB: We hebben, en dan praat ik het over het hele verkoopsteam en niet alleen fleet, ons huiswerk achter de schermen gedaan. Daarmee bedoel ik: een duidelijk onderscheid tussen de financiële condities voor de particuliere-en fleetmarkt. Nu kunnen we ook tegen de leasingmaatschappijen zeggen: er zullen geen misverstanden meer zijn over betere kortingen voor de particuliere markt dan de fleetmarkt. Dat is belangrijk voor een correcte bepaling van de restwaarde. Met de leasingmaatschappijen praten we nu ook niet meer alleen over de aankoopprijs. We kunnen nu ook in detail kijken naar bijvoorbeeld repair en maintenance prijzen. Want nu gaan ze zich baseren op de data van de 159, die eigenlijk niets te maken heeft met deze Giulia. Dus van nu tot maart hebben we nog heel wat werk voor de boeg om de Giulia in ideale startpositie voor de launch te brengen.
Kan u de fleetstrategie voor 2016 in drie punten samenvatten?
WB: Ten eerste: de klant staat centraal. Ten tweede: een goede relatie met de leasingmaatschappijen is onontbeerlijk. Ten derde: het uitrollen van onze strategie ‘fleet by dealer’ binnen het netwerk. Een professionalisering van de dealers naar fleetklanten toe, daar zetten we zwaar op in. Er zal ook een rebranding van het netwerk plaatsvinden, met een identiteit die duidelijk verschilt voor onze merken Fiat/Abarth/ Lancia en Jeep en Alfa Romeo. Onze objectieven voor al onze merken zijn dubbel zo hoog als vorig jaar. Dat lijkt ons gezien het productoffensief met de Fiat Tipo en Giulia als speerpunten een gerechtvaardigde ambitie. Maar ook met Jeep mogen we ambitieus zijn. De Renegade als volumeproduct maar ook voor de Cherokee is er een belangrijke markt bij nutsbedrijven, havens, spoorwegpolitie, etc.