+10 gram CO2: dat is gemiddeld het verschil tussen NEDC en NEDC 2.0

“Het duurde 11 maanden om de NEDC 2.0 (of NEDC correlated) waarden van 20% van de bestaande automodellen te publiceren.” Dat stelt sectorieel analist Jato Dynamics. De (commerciële) impact van de nieuwe testcyclus lijkt alvast enorm te zullen worden voor de constructeurs, die al hun modellen getest moeten hebben voor 31 augustus en de resultaten daarvan moeten publiceren. Ze hebben dus nog maar drie weken!

Jato Dynamics profiteert van de aandacht voor WLTP door enkele cijfers te publiceren. Als we de verkochte volumes van 2017 overwegen, merken we een verschil van 9,6 extra g/km CO2 tussen de NEDC waarden en die van NEDC 2.0 (die wordt afgeleid van de WLTP-test).

Zie hier het verschil (gewogen in functie van het volume) per segment, volgens de vandaag gekende cijfers.

 

En dat is nog maar het begin. Want de meerderheid van de opnieuw gehomologeerde wagens zijn modellen uit het A- en B-segment. Het uiteindelijke waardeverschil kan dus nog opklimmen van 9,6 gram naar 10;3 gram indien de NEDC 2.0 resultaten van de hogere segmenten zullen worden meegeteld!

Gecombineerd met de verhoogde verkoop van benzinewagens (57% van de Europese markt in het eerste semester van dit jaar), de val van de diesel (slechts 37%) en de matige opkomst van alternatieve aandrijvingen (6%), doet dat Jato concluderen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van in Europa ingeschreven wagens zou kunnen groeien van 118g/km dit jaar naar 130g/km in 2019 …

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Fleet