11.000 oplaadpunten voor elektrische voertuigen tegen 2035: hoe Brussel die doelstelling wil bereiken

Het is ondertussen gekend: Brussel wil de verkoop van dieselvoertuigen tegen 2030 verbieden en die van alle voertuigen met verbrandingsmotor tegen 2035. Om dit engagement na te komen, moet Brussel zijn netwerk van oplaadstations voor elektrische voertuigen ontwikkelen. Het doel is om in 2035 11.000 oplaadstations te hebben!

Vandaag telt de hoofdstad 161 oplaadstations (met twee oplaadpunten). Tegen het einde van het jaar moeten dat er 250 zijn (500 oplaadpunten dus).

Een wachttijd van 6 tot 2 maanden

Gebruikers die geen garage of oplaadpunt hebben binnen een straal van 250 meter, kunnen via de website charge.brussels de installatie van een oplaadpunt aanvragen. Het probleem is dat het ongeveer zes maanden duurt tussen de aanvraag en de installatie. Het is de bedoeling van de Brusselse regering om deze periode terug te brengen tot twee maanden. Om dit te bereiken zijn onlangs verschillende administratieve vereenvoudigingen ingevoerd.

Geen exclusiviteit voor PitPoint meer

Tot nu toe heeft PitPoint de oplaadstations in Brussel geïnstalleerd. Deze exclusiviteit loopt ten einde. De “loten” zullen via openbare aanbestedingen aan exploitanten worden gegund. Zij zullen de interoperabiliteit van hun installaties moeten garanderen, zodat deze compatibel zijn ongeacht de energieleverancier.

In de parkings

De Brusselse uitvoerende macht wil ook de installatie van oplaadpunten in openbare en particuliere parkeergarages vergemakkelijken. In een recent decreet is bepaald dat deze parkeerterreinen moeten worden voorzien van de nodige bekabeling voor de installatie van deze oplaadstations. Nu moet nog worden bepaald hoeveel installaties moeten worden voorzien naar gelang van het soort gebouwen en het aanbod van laadinfrastructuur in de omliggende straten.

Er is één probleem: voorlopig kunnen installateurs geen laadstations installeren in ondergrondse garages op verdiepingen lager dan -1. Dit is een beslissing van de brandweer en de medische spoeddienst (Siamu).

Wat met openbare vloten?

Vanaf 2025 zullen de Brusselse gewestelijke en lokale overheden alleen nog maar voertuigen met nulemissie kunnen kopen.

Tegen die tijd zal het wagenpark van de regionale overheden al voor 65% uit emissievrije voertuigen moeten bestaan en dat van de lokale overheden voor 50%. De uitzondering voor de representatievoertuigen van de ministers wordt geschrapt.

Deze energietransitie zal worden ondersteund door twee diensten: een leasingcentrum in Leefmilieu Brussel en een aankoopcentrum voor voertuigen en laadterminals bij Sibelga.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine