12% van de garagebedrijven was reeds vóór de crisis vrijwel failliet

Economen zeggen het: de economische gevolgen van de crisis zullen in twee fasen worden gevoeld: ten eerste zal er een gebrek aan liquiditeit zijn – als gevolg van de stopzetting van de commerciële activiteiten – om aan de onmiddellijke betalingen te voldoen, en ten tweede zal de solvabiliteit worden verzwakt wanneer het moment komt om de machines opnieuw op te starten, omdat dit het vermogen van een bedrijf om te lenen of terug te betalen zal beperken. Op deze punten is de situatie van garages en dealers nogal ongelijk, vertelt Trends Business Information.

Op vraag van de redactie van FLEET.be heeft Trends Business Information de sector van de garages en concessies aan een stresstest onderworpen om de impact van de (bijna) volledige stopzetting van de activiteiten tijdens de laatste zes weken te meten.

Pascal Flisch, Research & Development bij Roularta Media Group, waarvan Trends Business Information deel uitmaakt, zegt: “Voor de garage- en concessiesector zijn er 4.505 balansen voor 2018 of 2019 beschikbaar”. “Maar 4.241 van deze bedrijven zijn vandaag de dag nog steeds actief in deze sector, op een totaal 9.272. Deze 4.241 bedrijven vormen de basis van de analyse.”

“7% verlies sinds 18 maart 2020”

Uit deze balansen blijkt dat een derde van de garages/concessies (1.413) volgens de laatste balans verlieslatend was. We weten hoe moeilijk het voor de sector is om winst te maken …

“Sinds de start van de lockdownmaatregelen op 18 maart hebben al 304 bedrijven (7,17%) de verliesdrempel voor het hele jaar overschreden. Als de maatregelen worden verlengd, zullen er in mei nog eens 151 (3,56%) en in juni nog eens 257 (6,05%) verlies worden geleden. »

Trends Business Information analyseerde vervolgens de situatie van de sector met betrekking tot het overschrijden van kritische solvabiliteitsdrempels.

De 25%-drempel

Een bedrijf met een kredietwaardigheid van minstens 25% is solvabel. Meer dan één op de drie bedrijven (1.315 – 31%) had een positieve solvabiliteit bij het begin van de lockdown, zij het minder dan deze 25%.

Toch hebben 2.213 bedrijven deze drempel bereikt. “Vandaag, na 6 weken lockdown, zijn 33 van deze 2.213 bedrijven onder de drempel gezakt”, merkt Pascal Flisch op. “En als de maatregelen zouden worden voortgezet, zouden 30 andere bedrijven in mei en 31 in juni onder de drempel vallen. »

De 15%-drempel

Vóór de inperkingsmaatregelen hadden 772 bedrijven (18,20%) een positieve solvabiliteit, maar minder dan 15% volgens hun laatste balans. “Deze drempel vormt een gevaarlijk kwetsbaar gebied. Sinds het begin van de lockdown zijn 35 bedrijven onder deze drempel gedaald. Als de activiteit niet wordt hervat, zullen 28 in mei onder de drempel van 15% vallen en 28 anderen in juni. »

De 0%-drempel

“De situatie van bedrijven die deze drempel overschrijden is duidelijk dramatisch. Ze bevinden zich in een virtueel faillissement, met meer schulden dan activa”, zo luidde onze geïnterviewde.

De stresstest geeft evenwel aan dat 493 bedrijven (11,62%) volgens hun laatste balans negatief solvabel waren. Voor de Covid-19-crisis, dus…

En de vertegenwoordiger van Trends Business Information voegde daaraan toe: “40 bedrijven, die zich al in een delicate situatie bevonden, vielen tijdens de eerste weken van de lockdown onder deze drempel. 28 zullen dit doen in mei en 27 in juni als de activiteit niet eerder kan worden hervat”.

Deze cijfers versterken alleen maar wat we al dachten te weten: veel (kleine) bedrijven in de sector zullen extreem verzwakt uit deze crisis komen. “Maar aangezien er ook heel wat solide bedrijven zijn, is het zeer waarschijnlijk dat de concentratie rond grote KMO’s in de komende maanden en jaren verder zal versnellen”, besluit Pascal Flisch.

#Fleet Dealers

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine