2023 – 2026 – 2028: de fiscale tijdlijn van Vivaldi voor elektrificatie

De federale minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V), heeft op 20 april zijn wetsontwerp over de vergroening van de fiscaliteit op mobiliteit voorgesteld aan zijn regeringspartners. Na een eerste gespreksronde binnen de kern (eerste minister + vice-premiers) blijken de verschillende regeringspartijen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Ook al is er (nog) geen akkoord, toch lijkt het ons interessant de tijdlijn van de “elektrificatie van het bedrijfswagenpark” zoals het vandaag op tafel ligt, toe te lichten. Wij hebben de inhoud van het ontwerp reeds in detail besproken wat de WLTP betreft. Hetzelfde doen wij voor de hoofdstukken over het mobiliteitsbudget en over de verhoogde kostenvergoeding en belastingverlagingen voor oplaadstations.

In het wetsontwerp over de fiscale vergroening van de mobiliteit dat Vincent Van Peteghem (CD&V) lezen we zaken waarbij we de wenkbrauwen fronsen.

“Gezien het hoge aantal bedrijfswagens en hun intensieve gebruik, en gezien hun onvoldoende snel dalende gemiddelde CO2-uitstoot, dringt een drastische wijziging van de autofiscaliteit zich dan ook op.”

De CO2-uitstoot die niet snel genoeg daalt? Voor de goede orde: de gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens (exclusief zelfstandigen en vrije beroepen) daalde van 153 gram in 2008 tot 118,9 gram in 2019, met een drempel van 112 gram in 2016, vlak voor de overheid besloot de diesel te gaan bashen. En ondertussen was er in 2017 ook nog de nieuwe WLTP- test. Samengevat: een daling van meer dan 22% in 11 jaar…

Vanaf 2023

  • De bestaande aftrekregeling blijft behouden voor bedrijfswagens die vóór 1 januari 2023 zijn aangekocht, geleased of gehuurd
  • Vanaf 1 januari 2023 wordt een bovengrens van 50% ingevoerd voor de fiscale aftrekbaarheid van de benzine- of dieselkosten voor een vanaf 1 januari 2023 aangekocht, geleased of gehuurd oplaadbaar hybride voertuig. Voor de elektriciteitskosten zal, net zoals voor de andere beroepskosten met betrekking tot dat voertuig, het aftrekpercentage niet beperkt worden. Op die manier zal bij deze voertuigen het gebruik van de elektromotor extra aangemoedigd worden.
  • Vanaf 1 januari 2026 komt deze maatregel te vervallen, omdat vanaf dan de fiscale aftrekbaarheid van alle beroepskosten met betrekking tot het gebruik van bedrijfswagens met CO2-uitstoot beperkt wordt tot maximum 50%.

Vanaf 2026

  • De bestaande aftrekregeling blijft behouden voor bedrijfswagens die vóór 1 januari 2023 zijn aangekocht, geleased of gehuurd
  • Vanaf aanslagjaar 2026 wordt er in een uitdoofscenario (zie hieronder) voorzien voor bedrijfswagens die zijn aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 januari 2023 en 31 december 2025.
  • Concreet zullen vanaf 1 januari 2026 aangekochte, geleasede of gehuurde bedrijfswagens met een CO2-uitstoot hoger dan nul niet langer fiscaal aftrekbaar zijn voor de werkgever.
  • Koolstofemissievrije bedrijfswagens blijven voor 100% fiscaal aftrekbaar.
  • In de rechtspersonenbelasting, de personenbelasting en de vennootschapsbelasting zullen de kosten met betrekking tot vanaf 1 januari 2026 aangekochte, geleasede of gehuurde personenwagens met een CO2-uitstoot belast worden tegen een tarief van 25%.
  • Lichte vrachtauto’s, motorfietsen, gemotoriseerde driewielers en vierwielers, aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2026, zullen enkel nog voor 100% fiscaal aftrekbaar zijn wanneer ze geen CO2 uitstoten. Indien dit wel het geval is, zal de fiscale aftrekbaarheid beperkt worden tot 50%.
  • Vanaf 2026 is de afwijkende regeling waarbij voor het woon-werkverkeer de aftrekbare kosten forfaitair op 0,15 euro per kilometer worden bepaald, enkel nog van toepassing voor koolstofemissievrije bedrijfswagens en voor bedrijfswagens die onder de uitdoof- of “grandfathering”-regeling vallen.

Uitdoofscenario

Het hierboven bedoelde uitdoofscenario houdt in dat de bestaande aftrekregeling tijdelijk blijft toegepast worden, maar dat daarbij de ondergrenzen van 40 en 50 pct. voor respectievelijk de wagens die minstens 200 gram CO2 per kilometer uitstoten en deze die minder dan 200 gram CO2 per kilometer uitstoten, niet langer zullen gelden.

Verder wordt er een bovengrens van 75 pct. ingevoerd, die in aanslagjaar 2027 verder daalt naar 50 pct., in aanslagjaar 2028 naar 25 pct., om uiteindelijk vanaf aanslagjaar 2029 uit te komen op een nul-aftrek.

Vanaf aanslagjaar 2029 vallen bedrijfswagens aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 januari 2023 en 31 december 2025 dus onder de in artikel 66, § 1, eerste lid, WIB 92, bedoelde algemene aftrekregeling.

Uiteraard is dit uitdoofscenario enkel van toepassing op wagens met CO2-uitstoot, want alle nulemissie voertuigen blijven voor 100% aftrekbaar, op welke manier ze ook verworven zijn.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine