5 EuroNCAP-sterren voor Renault Captur

capturRenault Captur behaalde de maximumscore van vijf sterren bij de passieve-veiligheidstests van het onafhankelijke organisme EuroNCAP. Dat resultaat, dat werd behaald met de strengere eisen die sinds januari 2013 van kracht zijn, zet Renaults expertise op het gebied van passieve veiligheid opnieuw in de verf.

Met een globale score van 80,5% is Renault Captur al het vijftiende voertuig in het Renault-gamma dat de maximumscore van vijf sterren behaalde in de passieve-veiligheidstest van EuroNCAP.

Bovenop die erkenning kan Renault Captur ook een reactief en nauwkeurig onderstel voorleggen, dat een dynamisch en veilig rijgedrag verzekert.

Een systematische benadering om de optimale bescherming van alle inzittenden te verzekeren.

Renault Captur was het aan zichzelf verplicht hetzelfde passieve-veiligheidsniveau te kunnen voorleggen als Nieuwe Clio, waarvan hij het platform gebruikt. Renault ontwikkelde dan ook oplossingen op basis van de studie van reële ongevallen en gedragingen om tot een globalere en dus efficiëntere bescherming van de inzittenden te komen. Om een nog betere bescherming van de inzittenden te waarborgen, werd de elektronische architectuur van Renault Captur zodanig aangepast dat de voorzieningen van de nieuwste generatie reeds in een vroeger stadium worden ingeschakeld.

Bescherming van volwassen inzittenden

Bij frontale aanrijdingen worden de voorste inzittenden van Renault Captur beschermd door twee airbags met hoog rendement en veiligheidsgordels met gordelspanner en krachtbegrenzers van 400 daN. Er werden ook kreukelzones toegevoegd ter hoogte van de ‘Easy Life’-schuif om knieën en scheenbenen beter te beschermen.

Achterin beschikken alle plaatsen over driepuntsgordels, bijgestaan door een krachtbegrenzer op de buitenste plaatsen.

De ingenieurs besteedden veel aandacht aan de bescherming bij zijdelingse schokken, met een indrukwekkende score van 7,9 op 8 als resultaat. Om aanrijdingen onmiddellijk te detecteren en tot twee keer sneller te reageren beschikt Renault Captur over twee sensoren, één in de deur vooraan en één in de middenstijl. Een specifiek algoritme past de verwerkingstijd aan de ernst van de aanrijding aan en bedient de hoofd- en borstkasairbag van de nieuwste generatie.

Dankzij die resultaten en de resultaten voor de paaltest en de aanrijding achteraan scoort Renault Captur 32 op 36 voor de bescherming van volwassenen, één van de beste resultaten in het segment van de kleine wagens.

Bescherming van kinderen

Dankzij het ontwerp van de structuur en de ISOFIX-driepuntsbevestigingen op de buitenste plaatsen van de achterbank en de voorste passagiersplaats biedt Renault Captur de beste bescherming voor kinderen in het B-segment, met 39 punten op een totaal van 49.

Renault Captur biedt een onovertroffen bescherming voor voetgangers

De voorkant van Captur werd zodanig ontwikkeld dat hij letsels bij een aanrijding met voetgangers tot het minimum beperkt. De bumper omvat geen vooruitstekend gedeelte meer en de zone onderaan de voorruit, die van oudsher erg stijf is, werd ontworpen om zich te vervormen en zo het risico op letsels te verminderen. De motorkap werd hoger geplaatst om een vervormingszone te behouden tussen de structuur en de harde punten van de motor. Met een score van 22 op 36 positioneert Renault Captur zich in de kopgroep van zijn segment.

Veiligheid in de genen… en in de uitrusting

Renault Captur is standaard uitgerust met een snelheidsregelaar/-begrenzer, visuele en auditieve gordelwaarschuwingen voor alle plaatsen en de elektronische stabiliteitsregeling ESC. Hij behaalt dan ook 7 punten in de nieuwe, strengere tests.

Een pragmatische en geëngageerde aanpak

Renault baseert zijn aanpak op ongevallenonderzoek en daadwerkelijke veiligheid om wagens te ontwikkelen die zijn aangepast aan reële verkeerssituaties dankzij een veiligheidsuitrusting die vanaf het instapmodel standaard wordt aangeboden. Dit betekent dat voorrang wordt gegeven aan de meest doeltreffende technologieën om ongevallen te voorkomen, onverwachte rijsituaties te corrigeren en de passagiers te beschermen bij een botsing. Renault opteert voor een geïntegreerde benadering die zich niet beperkt tot een uitrusting of een technologie. Renault is met de jaren de referentie geworden op het vlak van veiligheid, zoals blijkt uit de resultaten van enquêtes die veel weerklank vonden in de media.

Op het gebied van actieve veiligheid zorgen het kwalitatieve chassis en het adaptieve digitale model van de voertuigdynamiek dat noodsituaties beter worden herkend. De standaard ABS- en ESC-functies werken efficiënter en grijpen op het juiste ogenblik in, wat krachtige schokken voorkomt. Het geheel rekeneenheid/hydraulische eenheid omvat ook de elektronische noodremhulp.

Dankzij de maatregelen op het vlak van ergonomie kan de bestuurder zich volledig op het rijden concentreren. Voor een verhoogd gebruikscomfort werd het instrumentenpaneel herzien om alle informatie duidelijk en grafisch weer te geven. Renault Captur beschikt over moderne rijhulpsystemen: een navigatiesysteem en een spraakbediening voor bepaalde functies op wagens die zijn uitgerust met het multimediasysteem R-Link, de automatisering van bepaalde taken zoals de ontsteking van de lichten en de activering van de ruitenwissers en een parkeerhulpsysteem met achteruitrijcamera voor bepaalde versies. Alle versies van Captur beschikken over een handenvrije telefoonfunctie met Bluetooth®.

Renault-modellen met vijf EuroNCAP-sterren

Laguna II 5 sterren (2001)
Vel Satis 5 sterren (2002)
Mégane II 5 sterren (2002)
Espace IV 5 sterren (2003)
Scénic II eerste wagen in zijn segment met 5 sterren (2003)
Modus eerste wagen in zijn segment met 5 sterren (2004)
Mégane Coupé Cabriolet 5 sterren (2004)
Clio III 5 sterren (2005)
Nieuwe Laguna 5 sterren (2008)
Koleos 5 sterren (2008)
Nieuwe Mégane 5 sterren (2008) beste score ooit behaald alle segmenten samengenomen
Nieuwe Scénic 5 sterren (totale score 2009)
Nieuwe Clio 5 sterren (totale score 2012)
ZOE 5 sterren (totale score 2013)
Captur 5 sterren (totale score 2013)

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto