Tweedehandsverkoop noteert opnieuw rode cijfers in april. Koelt de markt eindelijk af?

Na een tegenvallend eerste kwartaal maakte de tweedehandsmarkt ook in april geen goede beurt:  afgelopen maand werden slechts 48.707 occasies ingeschreven, dat is een daling met -19,8% vergeleken met vorig jaar (60.748). De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met 2020 aangezien de showrooms in de lente 2020 grotendeels dicht bleven o.w.v. de eerste corona-lockdown. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor de eerste vier maanden ligt met 216.279 stuks een dikke -11,3% lager dan vorig jaar (243.831). Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven wagens – zowel nieuw als occasie – daalde in april opnieuw met forse cijfers:  occasie -19,8 % tot  48.707  eenheden vs. 60.748  in 2021 en nieuwe voertuigen zelfs -28,3% in april en -17,9% gecumuleerd over de eerste 4 maanden. Vergelijken met 2020 is niet relevant aangezien in het voorjaar o.w.v. de eerste lockdown de showrooms geruime tijd dicht waren. Het is opmerkelijk dat de occasiemarkt het nu enkele maanden op rij slecht doet. Een combinatie van grotere vraag en verminderd aanbod. Klanten zoeken vooral jongere occasies  met recente Euro-normen, evenals voertuigen met benzinemotoren, SUV’s en kleine stadswagens. Het aanbod is echter kleiner door de gekende leveringsproblemen worden er minder renting- & leasingswagens vervangen en ook de particulier blijft langer met z’n huidige voertuig rijden. Hierdoor is er een spanningsveld ontstaan en zijn de prijzen op één jaar tijd met 15% gestegen. Uiteraard is er ook de oorlog in Oekraïne. Niet alleen een belangrijke producent voor bepaalde onderdelen, maar ook een grote afzetmarkt voor de oudere occasies.”  

TRAXIO legde ook zijn  oor te luisteren in het dealernetwerk : “Er is weinig nieuws te vermelden; de tendensen lijken me dezelfde als die van de voorbije maanden. Kleine wagens zijn moeilijk te vinden (zowel in nieuw als in occasie). De producenten lijken zich vooral te concentreren op de duurdere modellen. Logisch: indien je als fabrikant weinig halfgeleiders hebt, dan ga je die in die wagens monteren met de hoogste marge. Verder blijft het knokken om aan wagens te komen en moet je voorzichtig zijn met het overnemen van voertuigen omdat die markt serieus onder druk komt te staan en we voelen dat er daar sneller verlies moet genomen worden.”

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken  van tweedehandse personenwagens.

De meest populaire modellen in april waren andermaal de VW Golf (2.093 ex) en VW Polo (1.583 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.367 ex.), BMW 3-reeks (1.137 ex.) en nieuwkomer Renault Clio (1.109 ex.)

Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 53,5% vs. diesel: 40,6%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 5,4% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 43,1% (18,6% HEV incl. mild hybrids; 14,6% PHEV en 9,9% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt is.

Inschrijvingscijfers

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine