ABS speelt in op snel veranderende reparatiemarkt

Door steeds veiligere wagens merken heel wat carrosseriebedrijven een verschuiving op van traditionele schade naar meer cosmetische. Net om deze reden ontwikkelde ABS haar absOne service, een dienst die naar eigen zeggen inspeelt op de noden van de fleetwereld.

Met absOne speelt ABS naar eigen zeggen perfect in op de noden van de klanten. “We merken dat een dergelijke, snelle service steeds nadrukkelijker wordt verlangd”, vertelt Jeroen Vande Velde, business manager bij ABS. “Bedrijven die meegaan met verandering, hebben de grootste kans om te overleven. En die verandering voeren we weldegelijk door. Op vlak van technieken en klantenbeleving gaan we met absOne nog een stap verder en zetten we in op alles wat met one day repair en smart repair te maken heeft.”

Om een service als absOne te kunnen aanbieden, is het cruciaal om te investeren. Alle absOne bedrijven zijn uitgerust om lichte schade zoals een sterretje in de voorruit, velgschade ten gevolge van een manoeuvre te dicht bij de stoeprand of blutsen in de carrosserie in geen tijd helpen herstellen. Daarenboven leidde het bedrijf haar personeel op om te kunnen werken met dit materiaal.

‘Vrouwelijk’ werk

En dat heeft ook een impact op de manier van werken. In plaats van zwaar gezeul met wisselstukken, wordt het herstellen van een carrosserie immers een precisiewerkje. “Of hoe vrouwen ineens het meest geschikt zullen zijn om aan een wagen te merken”, stelde men tijdens de voorstelling al lachend vast.

En de gevolgen zijn navenant: door het wegblijven van wisselstukken blijft de wagen in originele staat, wat voor een betere verkoopprijs zorgt. De techniek is ook sneller in gebruik, hetgeen zowel voor de portefeuille (minder uurloon) als het drukke tijdschema van de klanten interessant is.

En dan is er ook nog het commerciële aspect. Vande Velde. “De klant kan ter plaatse wachten. In een aangename, rustige ruimte waar onder andere koffie en wifi beschikbaar zijn. Zodra de herstelling is uitgevoerd, kan de klant meteen met zijn eigen wagen vertrekken.”

Gericht op leasemarkt

Het zit hem dus allemaal in de voorbereiding om als carrosserieherstelbedrijf kleine schades op te kunnen vangen zonder dat het gewone werk daar onder lijdt, aldus Vande Velde. “Daarvoor kunnen we teren op een sterk netwerk van 73 carrosserieherstelbedrijven waarvan 15 zich intussen al hebben aangesloten bij absOne”, vertelt Vande Velde. “Vanuit ABS worden overeenkomsten gesloten met verzekeraars, lease- en fleetmaatschappijen om zo als erkend hersteller te kunnen optreden bij schade.”

“Verzekeraars, leasemaatschappijen en fleetowners blijven immers onze core business”, verduidelijkt Vande Velde. “Het project biedt hen gewoon veel voordelen. Dankzij absOne kunnen bijvoorbeeld wagens die einde-lease zijn heel vlot verwerkt worden. De typische schade op het einde van een leasecontract kan zeer snel hersteld worden zodat de wagen meteen klaar is voor verkoop.”

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine