ACA-IT plaatst bestelling van 22 Tesla’s

Elektrische wagens vinden maar druppelgewijs hun weg naar de vloten. Een bestelling van 22 Tesla’s is dan ook een een flinke bliep op onze radar. We hebben het over het Hasseltse informaticabedrijf ACA-IT… dat niet alleen heel bewust voor elektrisch kiest maar ook voor Tesla. Zaakvoerder Ronny Ruyters legt uit waarom.

Een bestelling van 22 Tesla’s, dat hoor je niet alle dagen. Waarom kiest u voor elektrisch en meer bepaald voor Tesla?

De reden waarom we elektrisch gaan is een principiële keuze maar tegelijkertijd wil je toch voertuigen die ook in het dagelijks gebruik praktisch zijn omdat onze mensen toch heel wat kilometers afleggen. Zeker naar autonomie toe is Tesla de enige die dat vandaag kan waarmaken.

Ronny Ruyters

Het gaat om de Model 3, maar die is er nog niet. Is dat geen probleem?

We hebben de voertuigen anderhalf jaar geleden gereserveerd en de levering zou nog voor het einde van dit jaar zijn. Op zich vormt die lange leveringstermijn geen probleem voor ons omdat we naar het einde van dit jaar onze vloot vernieuwen. Als alles goed verloopt, dan sluit dat mooi aan.

Er zijn steeds meer elektrische voertuigen op de markt, o.a. de nieuwe Nissan Leaf die een rechtstreekse concurrent is van de Tesla Model 3. Maar ook de Audi e-Tron. Bovendien zijn die levertermijnen korter. Waarom toch die keuze voor Tesla?

We hebben een vloot van 135 voertuigen en tegen 2025 willen we die helemaal elektrisch maken. Ik sluit zeker niet uit dat daar andere merken gaan bijkomen. Maar vandaag is Tesla een van de weinigen die met echte antwoorden komt qua autonomie, laadinfrastructuur, etc. Ik ben zelf al enkele jaren een Tesla-rijder en die ervaring heeft zeker meegespeeld in de beslissing om dergelijke grote bestelling te plaatsen. Ik heb 55.000 km gereden op 15 maanden en dat is probleemloos verlopen. Het is zeker een andere mindset dan wanneer je gaat tanken met een gewone auto. Maar uiteindelijk merk je wel dat het wérkt en dankzij dit soort praktijkervaringen krijg je het nodige vertrouwen inTesla. Dit betekent niet dat we getrouwd zijn met het merk. We verwachten dat er de komende jaren veel gaat gebeuren op de markt van de elektrische voertuigen. We volgen het op de voet. Naarmate meer merken met modellen en oplossingen qua laadinfrastructuur komen, zullen we die ook evalueren.

Gaat u de wagens leasen of kopen?

Tot nu toe leasen wij wagens. Maar hoe we dit verhaal gaan doen, dat zijn we nu nog aan het bekijken. Eigen beheer van de vloot is zeker een mogelijkheid. Zo hebben elektrische auto’s minder onderhoud nodig en is er op dat vlak al minder opvolging en minder overhead.

En naar laadinfrastructuur toe?

We hebben een laadpaal in al onze vestigingen (nvdr  Brussel, Olen en Gent) en 8 laadpalen in onze hoofdvestiging te Hasselt. Dat laat ons toe om hier alleen al 16 wagens te laden. De volgende stap is dat we infrastructuur voorzien bij onze medewerkers om thuis te laden.

Full-electric is vandaag in de vloten nog geen evidente keuze. Plug-in hybrides worden soms gezien als de ideale tussenstap. Hebt u die piste ook overwogen?

Nee, als ik kijk naar de puur elektrische autonomie van die voertuigen – tussen de 30 en 50 km – dan vind ik dat geen goede oplossing. Bovendien zijn die voertuigen nog zwaarder dan de varianten met gewone verbrandingsmotor en dikwijls hebben ze ook nog een hoger verbruik. Daar gaan we de aardbol niet verder mee helpen. Dus zowel vanuit praktisch standpunt als principieel hebben we de goede keuze gemaakt.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine