Achtvoudige stijging verzekeringspremies door elektrische en gedeelde auto’s?

Verzekeraars zullen hun traditionele autoverzekeringsaanbod moeten verschuiven naar “mobiliteitsbescherming” nu stedelijke consumenten nieuwe mobiliteitsoplossingen omarmen, waaronder multimodale Autonomous, Connected, Electric en Shared (ACEP) opties. Dit blijkt uit een studie die Capgemini in 22 landen wereldwijd, waaronder België, heeft uitgevoerd en in samenwerking met Qorus heeft gepubliceerd.

Volgens het rapport van het Capgemini Research Institute is duurzaamheid meer een aandachtspunt voor de hedendaagse consument en regelgevers. Polishouders wereldwijd tonen veel belangstelling voor connected voertuigen en alternatieve aandrijvingen (66%), evenals voor autonome voertuigen (49%).

Van 70 naar 570 miljard

Hoewel consumenten nog niet klaar zijn om hun persoonlijke voertuigen op korte termijn te vervangen, zijn ze steeds meer geïnteresseerd in nieuwe mobiliteitsopties. Uit de studie blijkt dat het gebruik van micromobiliteit, gedeelde voertuigen en multimodale vervoersoplossingen onder stedelijke klanten zal verdubbelen van 29% vandaag naar 58% in 2025. Het rapport stelt ook dat deze verschuiving in klantgedrag naar verwachting zal leiden tot een verachtvoudiging van de verzekeringspremies voor ACEP-voertuigen, van 70 miljard dollar tot 570 miljard dollar in 2030.

In het licht van deze mobiliteitsrevolutie staan verzekeraars voor aanzienlijke uitdagingen bij het dekken van multimodale ritten: 63% maakt zich zorgen over de toereikendheid van hun technologische mogelijkheden en 45% over de veranderende verwachtingen van de klant.

De mobiliteitssector staat aan de vooravond van een ingrijpende transformatie. Om met succes over te stappen naar dit nieuwe tijdperk van mobiliteit, moeten verzekeraars hun expertise op het gebied van risicobeheer inzetten en samenwerken met specialisten binnen hun ecosysteem, zoals InsurTechs en BgTechs voor bescherming tijdens het hele traject van de consument. Organisaties die diensten met een hoge meerwaarde testen en mobiliteitsoplosingen inzetten via geconnecteerde verzekeringsplatformen, positioneren zich op termijn als relevante en succesvolle spelers“, aldus Kiran Boosam, head of insurance bij Capgemini.

Succesvolle bescherming van end-to-end mobiliteit vereist nieuwe bedrijfsmodellen

In dit nieuwe tijdperk van mobiliteit zullen verzekeraars moeten overschakelen van het verzekeren van goederen naar het beschermen van multimodale trajecten, waarvoor nieuwe bedrijfsmodellen op basis van personalisering nodig zijn. 42% van de polishouders wil namelijk één enkele verzekeringspolis die hen dekt, ongeacht hun vervoerswijze, of ze nu in een auto rijden of zich verplaatsen met behulp van een mobiele applicatie.

De huidige verzekeraars zijn echter niet uitgerust om aan de verwachtingen van de verzekerden te voldoen. Minder dan een derde van de verzekeraars (29%) zegt over de nodige productontwikkelingscapaciteiten te beschikken, en nog minder (26%) hebben het juiste talent om klantgerichte mobiliteitsoplossingen aan te bieden.

Volgens het rapport winnen met de opkomst van ACEP-mobiliteit geïntegreerde verzekeringsmodellen aan populariteit, wat verzekeraars verontrust over het feit dat zij in de hele waardeketen, van distributie tot acceptatie en schadebeheer, worden gepasseerd. Een oplossing voor deze trend is het creëren van een mobiliteitsecosysteem dat modulaire, op abonnementen gebaseerde verzekeringen aanbiedt om tegemoet te komen aan de verwachtingen van klanten om één enkele mobiliteitsdekking te hebben en tegelijkertijd gedifferentieerde diensten met hoge toegevoegde waarde te bieden. Slechts 21% van de verzekeraars zegt echter partnerschappen met het mobiliteitsecosysteem te hebben geoperationaliseerd om aan de behoeften van de consument te voldoen.

Verzekeraars moeten overstappen van productontwikkeling naar co-design van oplossingen

Het rapport benadrukt dat voor 67% van de verzekeraars een goed gedefinieerde technologische routekaart gericht op mobiliteit essentieel is. Slechts één op de drie verzekeraars (33%) zegt er echter over te beschikken. Om aan deze verwachtingen te voldoen, moeten verzekeraars hun risico-expertise benutten en samenwerken met mobiliteitsspecialisten in hun ecosysteem om met succes de overstap te maken van het verkopen van producten naar het leveren van klantgerichte mobiliteitsoplossingen.

John Berry, CEO van Qorus: “Mobiliteit is de kern van de wereld van morgen. Het is ook de kern van de zorgen van verzekeraars die hun bedrijfsmodellen vanaf de grond moeten heroverwegen om zich aan te passen aan de ingrijpende veranderingen die de autoverzekeringsindustrie bedreigen.

Methodologie van het rapport

Het World Property and Casualty Insurance Report 2023 is gebaseerd op bevindingen uit twee belangrijke bronnen – een wereldwijd consumentenonderzoek en interviews met leidinggevenden van verzekeraars. Deze bronnen bestrijken 22 markten: Australië, België, Brazilië, Canada, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, India, Italië, Japan, Maleisië, Mexico, Nederland, Noorwegen, Portugal, Singapore, Spanje, Zweden, het VK en de VS.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine