Aftrekbaarheid plug-ins: deze wagens halen de drempel (update)

Onlangs kon u bij ons de laatste verduidelijkingen in verband met de fiscaliteit van de plug-in hybrides lezen. En die verduidelijkingen hebben ook een effect op de wagens die de fiscale drempel halen …

Het kabinet Financiën kwam uiteindelijk met twee wijzigingen op de proppen. Enerzijds verduidelijkte de overheid welk gewicht als basis zal dienen van de berekening: de “massa in rijklare toestand” (90% volgetankt en een chauffeur van 75 kg). Men mag zich dus voor de berekening in geen geval baseren op het leeggewicht.

Daarnaast zal de afrondingsregels toegepast worden op de ratio van 0,5 kWh/100 kg. We besparen u de technische uitleg, enkele rekenvoorbeelden leggen het beter uit:

  • Als de ratio tussen 0,401 en 0,449 is, wordt het 0,4 (afronden naar beneden)
  • Als de ratio tussen 0,450 en 0,499 is, wordt het 0,5 (afronden naar boven)

De facto komt het er dus op neer dat de ratio van 0,5 kWh per 100 kilo verlaagd wordt naar 0,45 kWh. Dit in combinatie met de verduidelijking van het gewicht zorgt ervoor dat wij onze tabel met plug-ins een update konden geven. Alle wagens in deze tabel die een ratio per 100 kilo van minimaal 0,45 halen EN minder dan 50 gram CO2 uitstoten vallen vanaf 2020 onder een gunstig fiscaal tarief.

Vooral bij BMW en Volvo zullen ze met blijdschap naar deze verduidelijkingen kijken. De nieuwe afrondingsregel betekent immers dat enkele modellen die de drempel net niet haalden, zich nu wel tot volwaardige plug-in hybride kunnen rekenen, zoals de 530e en 740e voor BMW en de SUV’s XC60 en XC90 voor Volvo.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!