
Na iets meer dan tien jaar keerde Alain Peers in 2021 terug naar zijn eerste liefde: BMW. Ziehier zijn kijk op het bewogen jaar 2021 en zijn verwachtingen voor 2022.
Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?
In eerste instantie kijken we uiteraard naar de huidige stand van zaken in het wagenpark van de klant. Is er reeds een switch naar PHEV of BEV? Soms merken we bij de klanten dat ze plots onmiddellijk naar BEV wensen over te schakelen terwijl dit op vandaag nog helemaal niet noodzakelijk is. Tot midden 2023 is het fiscaal nog steeds heel interessant om PHEV’s aan te schaffen en vanaf 2023 zal er reeds een nog veel groter aanbod naar BEV’s zijn waardoor de keuze veel eenvoudiger zal zijn. Op vandaag staan we werkelijk op een scharnierpunt dat dankzij de goeie planning en communiciatie van onze overheid een voldoende lange termijn beleid weergeeft en er zo voor zorgt dat ieder bedrijf zich op een degelijke manier kan voorbereiden qua car policy en laadinfrastructuur.
Wat is uw mening over de degressiviteit van het fiscale voordeel voor EV’s na 2026?
Ergens was deze degressiviteit voor de EV’s vanaf 2026 wel te verwachten. Op vandaag is er uiteraard de betrachting van de overheid om de vloten over te brengen naar PHEV/BEV met een voordeligere fiscaliteit t.o.v. de traditionele ICE verbrandingsmotoren maar eenmaal deze EV helemaal ingeburgerd is, lijkt het me dan ook logisch dat die opnieuw de klassiekere degressiviteit volgt om dit betaalbaar te houden naar de toekomst toe.
Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?
Alle fleetklanten stellen zich vandaag de vraag hoe de overheid ervoor zal zorgen dat alle elektrische wagens zullen opgeladen worden bij de bestuurders thuis. Op de bedrijfssite is het relatief eenvoudig om de laadinfrastructuur uit te werken maar bij de bestuurders die in de stad of in een appartement wonen brengt dit al heel wat meer bezorgdheden teweeg voor de werkgever.
Heeft het Autosalon in Brussel nog een toekomst op lange termijn?
Ik persoonlijk ben een absolute voorstander van het Autosalon omdat je als invoerder hier alle nieuwe wagens kan tonen voor het grote publiek en je de mogelijkheid hebt om al uw klanten op een aangename manier en op relatief korte tijd te ontvangen voor de besprekingen voor het volgend jaar.
Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?
2021 was opnieuw een boeiend en uitdagend jaar maar finaal zal dit jaar afgesloten worden met ongelooflijk sterke verkoopcijfers voor BMW Group Belux.
Daarnaast hoop ik uiteraard dat we de Covid toestand in 2022 beter onder controle krijgen zodat ons dagelijks leven niet zo sterk meer geïmpacteerd zou worden en uiteraard dat iedereen gezond blijft en niet teveel last heeft van de Covid.
#Auto