Alain Peers (Volvo): “David en Goliath, dat is ons op het lijf geschreven”

FLEET Manager of the Year (voor de tweede keer), de Volvo XC40 die tot European Car of the Year 2018 werd verkozen en op het thuisfront verplettert diezelfde XC40 de concurrentie in de Lease Car of the Year. Als toetje mocht de XC60 in diezelfde verkiezing nog eens op het hoogste schavotje in de categorie Executive … en werd hij eerder al verkozen tot de World Car of the Year. We treffen Corporate & Authority Sales Manager Alain Peers in het Volvo-hoofdkwartier en gaan op zoek naar de succesformule in de uitpuilende trofeeënkast.

Je kan al eens een prijs winnen, maar wat Volvo als merk en jij als fleet manager dit jaar meemaakt, dat is toch uitzonderlijk?

Dit hebben we inderdaad nog nooit meegemaakt. Het is een unicum voor Volvo Cars in de geschiedenis van het merk. Zowel op mondiaal vlak als op Europees vlak en op de Belgische markt. Wij zijn dus heel tevreden met de start van 2018.

Wat is het geheime recept van dit succes?

Er zijn veel factoren die samenkomen. We hebben sinds 2010 een nieuwe start genomen onder de Geely-vlag. Die hebben ons ook de nodige fondsen verschaft om te kunnen investeren in nieuwe platformen. Het eerste product van die investeringen was de XC90 in 2014 en toen al konden de mensen zien dat Volvo een nieuwe weg was ingeslagen. Daarnaast was er het plug-in hybride verhaal, dat we van bij de start konden aanbieden op de XC90. Dat kreeg een vervolg op de S90, V90, XC60, etc. Onze klanten zien ook dat we zwaar inzetten op R&D-vlak met onze nieuwe platformen. We zien dat ook bij de XC40 met zijn platform voor de kleinere modellen. Ook op het vlak van veiligheid – wat ons handelsmerk is – blijven we evolueren. Bij iedere lancering van een model introduceren we nieuwe veiligheidsfeatures. Samen met de evolutie van het design zorgt dat voor een cocktail van troeven die ons vandaag toegang geven tot segmenten waar we het vroeger moeilijker hadden. Vanzelfsprekend is de rol van het fleet team ook  heel belangrijk die boodschap naar de markt te brengen. Daarom waren wij zo verheugd om de tweede keer de titel van Fleet Manager of the Year te winnen. Ik gebruik bewust het woord ‘we’: het is een team effort.

Wat zijn vandaag de best verkopende modellen in fleet?

Dat zijn nog steeds de V40, de V60 en de XC60 en in het hoger segment lopen de V90 en XC90 ook nog steeds heel goed. De XC40 zal zich moeten bewijzen in wat voor ons een nieuw segment is. De verkoopcijfers zijn alvast veelbelovend. Zowat 50 à 60 % daarvan gaat naar fleetklanten. Het model vraagt wel meer duiding qua motorisaties bij de fleetklanten, net omdat we voor het eerst onze kans wagen in dat segment. Maar ik ben echt helemaal fan van de nieuwe V60. Dat is voor mij een echte fleetwagen. We zijn de enigen die met een nieuw model komen in het premium segment dit jaar, we hebben de grootste kofferruimte, de auto ziet er goed uit, rijdt uitstekend en zit vol technologie … we zijn echt heel ambitieus. We zijn Zweeds en tien keer kleiner dan al de andere premiummerken. We werken met 35.000 mensen, wat bij BMW ongeveer de grootte van de R&D-afdeling is. Om dan zo’n mooie producten te maken, dat is toch wel een beetje het David en Goliath-gevoel.

Is het feit dat de XC40 in Gent gebouwd wordt überhaupt een verkoopsargument voor de Belgische klant?

Uiteraard! De Volvo Cars fabriek lag de laatste jaren wat onder vuur. Wat zal er gebeuren? Zal er verder productie zijn? Maar vandaag kunnen we met zekerheid zeggen dat de productie in Gent al tot 2025 gegarandeerd is. Er is nog nooit zo’n hoge graad van tewerkstelling geweest in de fabriek als vandaag, tussen de 5.000 en 6.000 mensen. Die draait vandaag op de V40 en de XC40 en een deel van de productie van de gloednieuwe V60 al daar ook gebeuren. Dat Made in Sweden, built in Belgium- verhaal hebben we in het verleden misschien wat te weinig gebruikt in onze communicatie, maar de afgelopen 3 à 4 jaar leggen we daar veel meer de nadruk op. Een Belgisch bedrijf heeft ook graag dat zijn producten op eigen bodem verkocht worden. Een beetje chauvinisme kan geen kwaad en tijdens verkoopsgesprekken is dat echt wel een argument.

WLTP komt er aan op 1 september. Sommige merken wachten tot de deadline en communiceren nog NEDC-waarden tot dan, andere nemen al voorsprong. Waar staat Volvo op dit ogenblik?

Wij hebben al in maart van dit jaar al nze prijslijsten aangepast naar de NEDC-correlated of NEDC 2.0. Al onze auto’s worden dus vandaag getest volgens dee WLTP-norm en dan omgerekend naar de NEDC-norm correlated. Wij zijn dus voor op de deadline en dat heeft ons al parten gespeeld bij bepaalde bedrijven die zeggen dat we te hoog zitten in CO2. Het is een moeilijk verhaal maar het heeft ook geen zin om verstoppertje te spelen want in september moet toch iedereen aan de WLTP-waarden voldoen. Daarom leggen wij nu al onze kaarten op tafel en dat is best iets om trots op te zijn als relatief kleine speler op wereldvlak. Zo van: voila, wij zijn klaar! En jullie? (lacht).

Hoe zijn de reacties bij de klanten op de WLTP-saga?

Sommigen merken werken met provisoire waarden die nog niet officieel zijn. Maar daar hebben bedrijven – en vooral hun werknemers – geen boodschap aan. Die willen dat exact weten om het voordeel alle aard te kunnen berekenen. Er zijn veel verschillende reacties in de markt. Sommige bedrijven zetten alles on hold tot september. Anderen blijven bestellen maar verhogen de CO2-drempel niet. Nog anderen verlengen de contracten. Van nu tot september blijft hoe dan ook een moeilijke periode om te overbruggen voor alle merken. Van januari tot april zijn we heel sterk gestart maar nu voel je toch dat er twijfel in de markt sluipt.

Kan WLTP voor een shift zorgen in de segmenten? Crossovers en SUV’s zijn vandaag ook in wagenparken populair, maar met hun hogere gewicht en slechtere aërodynamica kunnen ze in de toekomst misschien weer aan populariteit inboeten?

De argumenten die je aanhaalt zijn correct. Je kan de nieuwe V60 en de nieuwe XC40 met dezelfde motor bestellen … alleen heeft hij in de V60 een uitstoot van 117 g CO2/km en in de XC40 127 g. We zitten dus met heel wat vragen. Zal de regering beslissen om de fiscale aftrekbaarheid aan te passen? We hebben er op dit moment het raden naar. Toch verwacht ik niet dat de SUV’s plots uit alle wagenparken geband zullen worden. Het zal een gezonde mix zijn van berlines, breaks en SUV’s.

Volvo heeft aangekondigd dat het vol voor elektrische aandrijvingen gaat in de toekomst. Alleen is het niet helemaal duidelijk wat daar de mix zal zijn tussen (plug-in) hybride en full-electric. En de nieuwe V60 kan je ook nog gewoon bestellen met een dieselmotor. Kan u daar wat duidelijkheid in brengen?

Vanaf volgend jaar, dus modeljaar 2020, zal iedere Volvo met een verbrandingsmotor uitgerust zijn met een 48 volt batterij. Dat noemen wij een mild hybrid. Van de V60 komen er twee plug-in hybride versies. De T8-motor die we al kennen uit de XC90, V90, S90 en XC60, die heeft 390 pk. Daarnaast komt er een lichtere versie van 340 pk. De eerste full-electric komt volgend jaar op de markt in een model uit het 40-gamma en er komt nog wat later ook een volledig elektrische versie van de XC40. Die zullen een autonomie tussen de 400 en 500 km hebben. Ook in de andere modellen zal die elektrificatie doorgezet worden. Onze ambitie als merk is om tegen 2025 1 miljoen elektrische auto’s te verkopen.

De beslissing van de regering om plug-in hybrides harder aan te pakken, komt wellicht ongelegen voor een constructeur zoals Volvo?

Wij vinden het een verkeerde beslissing omdat er genoeg technische mogelijkheden zijn om te controleren of iemand zijn auto plugt of niet. Dat was de oplossing geweest, niet wat men nu snelsnel uit een hoge hoed getoverd heeft. Dit gezegd zijnde, het is alleen de XC90 die vanaf 2020 de ratio van 0,5 kWh per 100 kg niet haalt, de rest van ons plug-in hybride-gamma wel. Al bij al dus een meevaller. Maar de term fake hybrid is gewoon verkeerd. Controleer gewoon wie oplaadt en daarmee is de kous af.

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!