Alcomotive gaat resoluut voor one-stop-fleetshopping

Kaat Van Severen

We meldden het eind vorig jaar al dat Alcomotive zijn fleetstructuur gestroomlijnd heeft. Maar hoe zit dat concreet in elkaar en wie doet juist wat? We vroegen het aan William Meerschaut, Corporate Communications verantwoordelijke bij Alcomotive en Kaat Van Severen, die het fleet-team aanstuurt. Zie onderaan ook voor het webinar dat de merkengroep onlangs organiseerde.

FLEET: Waarom is die herstructurering van het fleet-team er gekomen?

William Meerschaut: “De belangrijkste doelstelling is op lange termijn gaan bouwen en ervoor zorgen dat we geen opportuniteiten missen. Voordien hadden we bijvoorbeeld situaties waarbij een fleet manager van Hyundai bij een grote klant kwam en eigenlijk niet de reflex had om die behoefte via een van onze andere merken in te vullen. Daar willen we dus van afstappen en veel meer het one-stop-shopping principe toepassen. Onze fleetspecialisten vertegenwoordigen nu allemaal de zes merken van de groep. Dat is bovendien ook logisch binnen de context van elektrificatie. Met MG en Maxus hebben we twee Chinese EV-specialisten en Hyundai is gigantische stappen aan het zetten met Ioniq. Het is dus niet langer het aanbrengen van afzonderlijk gamma’s maar meer focus op maatoplossingen voor specifieke behoeftes. En dan is het zinvol om de kracht van een merkengroep te gebruiken. Maar het gaat verder, we bieden ook geïntegreerde oplossingen die EV omkaderen. Daarvoor zijn we bijvoorbeeld een samenwerking met Stroohm aangegaan.”

FLEET: In het organigram van de fleetcel zie ik mobility managers en account managers. Wat is het verschil?

Kaat Van Severen: “Je kan er niet omheen dat de complexiteit van wagenparkbeheer – mede door elektrificatie en veranderende fiscaliteit – is toegenomen. Eigenlijk zijn ze dus allemaal mobility solutions managers die daarin duidelijkheid brengen. Concreet betekent het dat ze niet alleen de productkennis hebben van het gamma, maar ook alles wat daar komt bij kijken. Analyse van het wagenpark, consulting rond fiscaliteit, omkadering laadinfrastructuur voor EV’s, parameters waarmee je rekening moet houden voor de toekomst, etc.”

FLEET: Wie doet wat?

Kaat Van Severen: Joeri De Boeck en Tristan Dewael zijn de key account managers mobility solutions voor respectievelijk Vlaanderen en Wallonië. Zij zijn verantwoordelijk voor de grote klanten én voor de coaching van onze tien business centers. Maxime Gabriëls en Eddy Van Hemelrijck zijn ook account managers mobility solutions, maar zij richten zich meer op de KMO-markt en zelfstandigen, waar zij ook actieve prospectie doen. Zij nemen allebei een stukje Wallonië en Vlaanderen voor hun rekening. Met Michel Van Eekhout hebben we ook onze key account manager mobility solutions voor de lichte bedrijfsvoertuigen, op dit ogenblik dus Maxus en Isuzu. Maar binnen de nieuwe filosofie zal hij dus ook de andere merken van de groep vertegenwoordigen. Last but not least zijn er ook nog Jonas Dauwe, die fleet support (back office) voor zijn rekening neemt en Katrien Bakelants, onze remarketing coördinator.”

FLEET: Hoe groot is de ambitie in fleet dit jaar?

Kaat Van Severen: “We zijn behoorlijk ambitieus en dat is gezien ons aanbod ook wel gerechtvaardigd. In januari steeg ons fleetaandeel al met 50%. We krijgen spontaan verzoeken van bedrijven om onze merken voor te komen stellen. We worden in steeds meer car policies opgenomen en we merken ook dat we met andere mensen praten dan twee jaar geleden. Je voelt dat de markt – die vroeger wel heel premium geörienteerd was – klaar is om nieuwe wegen te bewandelen. Ook dat kan je voor een deel toeschrijven aan de elektrificatie. Het aanbod in de markt heeft zich lang beperkt tot alleen maar duurdere modellen in de hogere segmenten. Maar om vloten te verduurzamen, is een aanbod van geëlektrificeerde voertuigen in alle segmenten nodig. En laat dat nu net onze sterkte zijn. In het segment van de batterij elektrische voertuigen staan we al sterk met MG, Maxus, de huidige generatie Ioniq/Kona en de nieuwe Ioniq 5 die er aankomt. Bij SsangYong komt er tegen de zomer ook een elektrische Korando. Dus ja, we kijken de toekomst met vertrouwen tegemoet!”

Webinar: het gamma en het fleet team

Hebt u het webinar van Alcomotive gemist of wil u het opnieuw bekijken? Klikken maar!

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine