Alcomotive importeert het merk Maxus via nieuwe organisatie

Alcomotive, filiaal van de Alcopa holding, vertegenwoordigt reeds 10 merken in acht verschillende Europese landen en daar komt nu nog een bij. Het bedrijf zal elektrische voertuigen van het Chinese merk Maxus verdelen in België, Luxemburg en Zwitserland via een nieuwe organisatie die Maxomotive heet. Aan het hoofd staat Herman Claes.

De Alcomotive groep heeft een brede ervaring in de distributie van Aziatische merken (Hyundai, Suzuki, SsangYong en Isuzu). Het is echter de eerste keer dat het filiaal van de Alcopa groep een Chinees merk gaat verdelen, namelijk Maxus.

Maxomotive, de nieuwe organisatie die werd opgericht door Alcomotive voor de invoer van Maxus in de Belux en Zwitserland, zal geleid worden door Herman Claes, die reeds aan het hoofd stond van SsangYong Motors Middle Europe.

Gedekt door een garantie en pechverhelping van vijf jaar zullen de Maxus-voertuigen ondermeer via een te benoemen verdelersnetwerk worden verkocht waarbij Alcomotive vanzelfsprekend kan kijken naar reeds bestaande partners.

Maxus viseert voornamelijk openbare besturen, koerierbedrijven en bedrijven die zich ecologisch willen profileren.

Eerst de EV 80…

In een eerste fase zal de EV80 (die nu al wordt geproduceerd) op de markt komen. Deze grote bestelwagen biedt qua technologie en proporties een alternatief voor bijvoorbeeld de Volkswagen e-Crafter maar is wel ongeveer 15% goedkoper dan voornoemde concurrent, en bovendien met een betere autonomie.

Maxus EV80

De Maxus EV80 wordt als bestelwagen met lange wielbasis geleverd en is beschikbaar met een medium of hoog dak. Er bestaat ook een chassis-cabine combinatie met een laag dak.

Het laadvermogen bedraagt maximum 950 kg en afhankelijk van de versie haalt de bestelwagen een autonomie (volgens de NEDC-meetmethode) tot 192 km. De lithium-iron fosfaat batterij met een capaciteit van 56 kWh kan aan een wisselstroomlader van 6,6 kWh worden opgeladen in 8,5 uur. Via een gelijkstroom (DC) snellader wordt de laadtijd beperkt tot 2 uur. Maxus voorziet een elektromotor met permanente magneet die 100 kW en 310 Nm levert en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 100 km/u.

De prijs bedraagt € 54.990 excl. BTW en de voertuigen zijn snel leverbaar zonder volumebeperkingen.

… in afwachting van de EV30 en EV90 !

Vanaf maart volgend jaar zal Maxus ook een compactere EV30 bestelwagen aan het gamma toevoegen. Dit model zal beschikbaar zijn met een lange of korte wielbasis.

Maxus EV30

Hier heeft de klant de keuze uit een batterij met een capaciteit van 35 of 52,5 kWh. De elektromotor levert 85 kW en 255 Nm. De versie met de kleine batterij haalt een rijbereik van 220 km, terwijl de variante met 52,5 kWh tot 300 km ver komt met één batterijlading (gemeten volgens de NEDC-procedure).

Via een DC-snellader kan men de batterij voor 80% laden in amper 45 minuten.

Maxus EV90

Vanaf juni 2020 wordt tevens de EV90 verwacht die in het L2H3 en L3H3-segment past.

Deze grote bestelwagens bieden een laadvolume van respectievelijk 9 en 11 m3. Hier biedt de constructeur de mogelijkheid voor een batterij van 52 kWh of een exemplaar van 73 kWh die de 150 kW (310 Nm) sterke elektromotor voeden.

Het rijbereik bedraagt 200 km (kleine batterij) en 260 km (grote batterij) volgens de NEDC-rijcyclus.

Het 11de merk van Alcomotive

Alcomotive telt ongeveer 370 medewerkers en verdeelt momenteel 10 merken (met Maxus erbij 11) waaronder vijf  autoconstructeurs (Hyundai, Suzuki, SsangYong, Maxus en Isuzu) en zes tweewielfabrikanten (Peugeot Scooters, Suzuki, Benelli, SYM, Derbi en Askoll). Jaarlijks worden ongeveer 44.000 vierwielers en 40.000 tweewielers verkocht in acht markten (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Zwitserland en Portugal), wat goed is voor een totale omzet van 1.000 M euro.

Maxus  is een onderdeel van het Chinese concern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) waartoe ook de merken Roewe en MG behoren. SAIC is op de Chinese markt de belangrijkste automotive groep en wereldwijd is het de 7e speler op de markt, want SAIC verkocht in 2018 maar liefst 7,05 miljoen voertuigen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!