ALD stelt haar nieuw strategisch vijfjarenplan ‘Move 2025’ voor

Donderdag organiseerde ALD een Capital Markets Day voor financiële analisten en investeerders om haar nieuw strategisch plan ‘Move 2025’ voor te stellen. Algemeen directeur Tim Albertsen en de leden van het uitvoerend comité van ALD zullen de ambities van de onderneming en haar belangrijkste operationele en financiële strategische doelstellingen in het kader van haar nieuw strategisch plan uiteenzetten.

“Move 2025 is een ambitieus plan, gebaseerd op de transformatie die we vijf jaar geleden zijn begonnen, om de groeikansen te grijpen die we op middellange en lange termijn in kaart hebben gebracht. Met dit nieuw strategisch plan eist ALD Automotive een centrale plaats op in de evolutie van de wereld van de mobiliteit en bevestigt ze haar positie als marktleider om een volledig geïntegreerde aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen te worden en de wereldleider in de sector van de langetermijnverhuur”, bevestigt Tim  Albertsen, algemeen directeur van ALD.

Vier strategische pijlers

De ontwikkeling van ALD is gebaseerd op vier strategische pijlers om haar leiderschap kracht bij te zetten:

  • Klanten: Erkenning krijgen als de meest innovatieve leverancier van mobiliteitsoplossingen en  -diensten door digitalisering, een persoonlijke aanpak, flexibiliteit, uitstekende klantenservice en een uniek merk op het gebied van mobiliteit.
  • Groei: Wereldleider zijn in duurzame mobiliteitsoplossingen door haar vestigingen en klantenbestand uit te breiden via nieuwe mobiliteitspartners, gerichte overnames en nieuwe mobiliteitsoplossingen.
  • Verantwoordelijkheid: Mensen en maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal stellen in al haar activiteiten.
  • Prestaties: Waarde genereren in de hele economische cyclus binnen een sterk operationeel kader om het bedrijf op een rendabele manier te laten groeien.

4 essentiële doelstellingen

De ambities van Move 2025 vertalen zich in vier essentiële doelstellingen voor een duurzame groei:

1. Langetermijnverhuur en wagenparkbeheer

ALD blijft haar langetermijnaanbod voor verhuur en wagenparkbeheer verder uitbreiden. Ze ziet hierbij aanzienlijke groeikansen in elk van haar vier klantensegmenten: multinationals en grote ondernemingen, kmo’s, werknemers van grote ondernemingen en particulieren.

Het ‘totaal aantal contracten’ dat ALD beheert, zal volgens de verwachtingen tegen 2025 ongeveer 2,3 miljoen bedragen, inclusief gerichte overnames. Directe en indirecte kanalen moeten in belangrijke mate aan deze groei bijdragen, waarbij die laatste iets sneller zullen toenemen, met name dankzij het digitale ALD-platform voor verhuur aan particulieren.

ALD is de grootste speler in Europa met de ruimste directe aanwezigheid ter wereld. Ze is van plan haar geografische aanwezigheid nog verder uit te breiden, ook in Azië. Ze wil in 50 landen aanwezig zijn om haar grote zakelijke klanten bij te staan.

De andere belangrijkste aanjagers van organische groei zijn de verhuur aan particulieren en nieuwe mobiliteitsoplossingen. Die zullen volgens de verwachtingen met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van ongeveer 15 % toenemen in de periode 2019-2025. Dat geldt vooral voor ALD Flex (waar we een verdubbeling van de eenheden verwachten tot ongeveer 60.000 tegen 2025) en voor de verhuur van tweedehandsvoertuigen (naar verwachting circa 125.000 eenheden in 2025).

2. De toekomst is multicycle en multichannel

Move 2025 zal het bedrijfsmodel van ALD omvormen tot een model waarin voertuigen langer worden verhuurd dan nu, in sommige gevallen voor hun volledige levensduur. Het model gaat uit van een opportunistisch selectieproces en een prijsstrategie die zich toelegt op multicyclische verhuur, op de verkoop van tweedehandsauto’s en op distributie via meerdere kanalen.

ALD plant om tegen 2025 ongeveer 30 % van haar tweedehandsauto’s aan particulieren te verkopen of te verhuren en een totale vloot van ongeveer 125.000 tweedehandsauto’s te verhuren. Die ontwikkeling zorgt voor sterke groei- en margekansen en verlaagt het risicoprofiel van de restwaarde.

Om haar ambities kracht bij te zetten, zal het ALD Carmarket-platform voor particulieren, gebaseerd op haar ‘Clicks ‘n Bricks’-aanpak, dat een geavanceerd digitaal platform en een netwerk van fysieke dealers combineert, tegen 2025 in 25 landen operationeel zijn.

3. Blijven investeren in digitale capaciteiten

Een extra budget van 66 miljoen euro gaat naar digitale investeringen in de vier strategische pijlers gedurende de volgende vijf jaren. Hierdoor stijgt het aandeel van investeringen in digitale capaciteiten van ongeveer 20 % van de operationele kosten gedurende de periode 2017-2019 naar ongeveer 23 % voor de periode 2020-2025.

4. Elektrische mobiliteit: een kans voor ALD

Als voorstander van de energietransitie blijft ALD de absolute dominante speler in de markt van de transitie naar emissiearme voertuigen. Ze hanteert hierbij voor haar klanten een aanpak gebaseerd op TCO (total cost of ownership), een one-stop-shop-oplossing voor elektrische voertuigen, uitgelezen partnerschappen en een wereldwijd programma voor elektrische voertuigen.

Het aandeel elektrische voertuigen bij de nieuw geleverde auto’s zal volgens de verwachtingen ongeveer 30 % bedragen tegen 2025. Tegen 2030 mikt ALD erop dat ongeveer 50 % van de geleverde voertuigen elektrische auto’s met batterij zullen zijn.

Bijgevolg zal de gemiddelde CO2-uitstoot per voertuig voor nieuwe contracten in 2025 minstens 40 % lager liggen dan in 2019.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine