Alle bedrijfswagens elektrisch? Federaties reageren

De Tijd en L’Echo pakken vandaag uit met het nieuws dat de federale onderhandelaars wensen dat vanaf 2026 alle nieuw verkochte bedrijfswagens zero emissie (in de praktijk dus volledig elektrisch) zouden zijn. Febiac, Renta en Traxio, die respectievelijk de autoconstructeurs, de lease- en verhuurmaatschappijen en de garagesector vertegenwoordigen, staan achter een verdere vergroening, maar wijzen ook op de verantwoordelijkheden van de overheden in dit erg ambitieuze traject.

Febiac: vragen stellen bij haalbaarheid

“Voor onze sectoren en voor ondernemingen en gebruikers van bedrijfswagens is het nuttig om een perspectief op middellange termijn te krijgen over de autofiscaliteit. In het verleden werden reeds wetsvoorstellen in die zin uitgewerkt, maar het vergroeningstraject verliep geleidelijker. Wij stellen ons ernstige vragen bij de haalbaarheid want er liggen nog enkele belangrijke hobbels op de weg.” zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac. “Op een voertuigpark van ongeveer 6 miljoen personenwagens, zijn er 600.000 bedrijfswagens, de meest ecologische trouwens in hun soort. Zij leggen weliswaar 20% van het totaal aantal kilometers af. Volgens onze berekeningen betekent dit dat zij verantwoordelijk zijn voor minder dan 2% van de totale CO2-uitstoot in dit land. Alle beetjes helpen uiteraard maar de impact van deze maatregel moeten we ook niet overschatten. Nu thuiswerk en vergaderen op afstand sterk ingeburgerd geraken door de Coronaciris, verwachten we sowieso een structurele afname van het aantal afgelegde kilometers.”

Traxio: Europa legt focus op 2030

Filip Ryant van Traxio vult aan: “Het was wellicht beter geweest om de Belgische plannen af te stemmen met wat in de rest van Europa gebeurt. Daar ligt de focus eerder richting 2030. Vandaag is EV rijden namelijk nog niet voor iedereen praktisch en financieel haalbaar. Denk bijvoorbeeld aan personen die in de thuiszorg werken, die in een stedelijke omgeving wonen of gehuisvest zijn in een woning zonder laadmogelijkheid. Zij kunnen ook niet laden op het werk en publieke laadmogelijkheden zijn zeker niet overal beschikbaar. Ook voor mensen die professioneel zeer veel kilometers doen is een EV niet steeds dé oplossing. We hopen dan ook dat minstens Plug-in Hybride voertuigen meegenomen worden in het vergroeningstraject: zij rijden ook zero emissie kilometers en kunnen terugvallen op de verbrandingsmotor als er geen laadpunt beschikbaar is. Op het vlak van laadinfrastructuur loopt ons land achter in vergelijking met bv. Nederland.
In alle geval verwachten wij dat als deze regelgeving er komt, er staalharde garanties komen van de regio’s dat er een publiek laadnetwerk zal liggen en dat de distributienetwerken en de stroomproductie geen krimp zullen geven. Het huidige beleid op dat vlak stemt ons alleszins niet tot veel optimisme.”

Renta: nadenken over praktische uitwerking

Volgens Frank Van Gool van Renta zal de regering goed moeten nadenken over de praktische uitwerking van de maatregel. “Als dit voorstel verder borduurt op de wetsvoorstellen die in het verleden werden ingediend, dan maakt men het voor bedrijven en bedrijfswagengebruikers in de praktijk zo duur om nog met voertuigen op fossiele brandstof te rijden, dat ze gedwongen worden om naar elektrische voertuigen over te schakelen.
Het rijdende wagenpark zou geen gevolgen ondervinden. Als er onvoldoende aanbod is aan betaalbare zero-emissie automodellen en/of fijnmazige tank- en laadinfrastructuur, dan kan dat bedrijven en mensen aanmoedigen om langer door te rijden met hun voertuigen, daar is het milieu ook niet bij gebaat. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling van deze regering is om de werkende klasse en bedrijven stokken in de wielen te steken nu er al genoeg katten te geselen zijn op economisch vlak. We nodigen de partijen dus uit om op een constructieve manier aan tafel te gaan en dit verder te bespreken.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine