Alphabet: hybrides en elektrische voertuigen renderen

groepsfoto_winnaars1

Een studie rond het omslagpunt tussen rijden op benzine, diesel of elektriciteit, onlangs uitgevoerd door Alphabet Belgium, toont aan dat het integreren van hybride en (semi)elektrische voertuigen in bestaande wagenparken een economisch verantwoorde en duurzame keuze is. Jaarlijks analyseert de leasemaatschappij, op basis van aankooprijs, belasting, niet-recupereerbare btw, verbruik en restwaarde, welke aandrijving een bestuurder best kiest. Waar dat tot nu toe beperkt bleef tot benzine of diesel, blijkt uit de studie van 2014 dat ook alternatieve aandrijvingen niet langer weg te denken zijn. Zelfs voor wie meer dan 25.000 km per jaar aflegt.

België dieselland?

België staat in Europa bekend als een traditioneel dieselland. Zo tonen cijfers van Febiac aan dat van alle nieuw ingeschreven wagens in 2012 74% dieselwagens zijn, 34% benzine en 1,1% hybride en elektrisch. Dat onderscheid blijkt nog sterker bij bedrijfsvoertuigen. Volgens Renta was 95% van de inschrijvingen op de leasingmarkt in 2013 een dieselwagen en slechts 5% benzine.

Als vooraanstaande leasemaatschappij in België en in Europa, hecht Alphabet een groot belang aan het verlenen van actueel en gericht advies inzake mobiliteit aan ondernemingen. Daarom analyseert het bedrijf jaarlijks, per segment*, de kostprijs van de meest courante voertuigen op de markt op basis van de Total Cost of Ownership (TCO). Aan de hand van deze algemene tendenzen en de eigen bedrijfsactiviteit, kan een onderneming de meest geschikte wagen of aandrijving kiezen.

électriqueEn per segment?

In de kleinste segmenten (Compact en Economy) en bij een jaarlijkse kilometrage tussen 15.000 en 30.000 km, is een benzine aangedreven voertuig in zo goed als alle gevallen het meest aangewezen. Daarnaast zijn ook hybride voertuigen erg concurrentieel in deze categorie ondanks hun hogere aankoopprijs. De TCO van deze wagens ligt immers lager dankzij de fiscale aftrekbaarheid van 100%, het bijzonder gunstig verbruik en de lagere CO2-uitstoot en bijgevolg lager voordeel van alle aard (VAA).

Bij de middensegmenten (Business en Business+), goed voor 70% van de rijdende vloot bij Alphabet, blijft diesel vanaf 20.000 km en voor een gemiddelde looptijd van 48 maanden de meest interessante brandstofsoort. Wie korter leaset voor een periode van twee of drie jaar, kan tot 20.000 km een benzinevoertuig overwegen.  Maar ook hier renderen hybride en vanaf dit segment ook elektrische wagens. Voertuigen zoals de Nissan Leaf, de Peugeot Ion of de BWM i3, zijn duurder in aankoop, maar de hogere aanschafprijs wordt gecompenseerd door de lagere TCO waardoor deze voertuigen economisch gezien een goede keuze zijn.

Wie op zoek is naar een grote, luxueuzere wagen en gemiddeld 25.000 km per jaar aflegt, opteert best voor een traditionele dieselmotor, of een hybride of elektrische wagen. Zowel hybride wagens, als de full electric varianten (hoewel nog minder voorhanden in dit segment) lease je aan een gelijkaardige kost als dieselwagens.

Alternatieve aandrijvingen zijn verassend gunstig

Deze studie toont   aan dat bestuurders en wagenparkbeheerders naast een offerte voor een   traditionele wagen best ook een berekening aanvragen voor hybride of elektrische   voertuigen. Indien men met alle TCO parameters rekening houdt, blijken   alternatieve aandrijvingen verassend gunstig. Bovendien is elektrisch rijden   niet langer weg te denken uit een modern bedrijfsbeleid en zorgt het inzetten   van deze voertuigen voor een gunstige invloed op de ecologische voetafdruk   van elke onderneming. Een aspect dat in de komende jaren steeds meer aandacht zal gaan verdienen, meent Alphabet.

 

*Indeling van voertuigen per segment aan de hand van enkele voorbeelden

Compact: Fiat Panda, Opel Adam, en VW UP!

Economy: MINI Hatch, Ford Fiesta en Renault Clio

Business: Audi A3, Peugeot 308 en Volvo V40

Business+: BMW 3-reeks, Mercedes C-klasse en VW Passat

Executive: Range Rover Evoque, BMW 5-reeks en Mercedes E-klasse

Luxury: Range Rover Sport, BMW X5 en Mercedes S-klasse

Meer inzage in de indeling van de voertuigen per segment?         www.alphabet.be/courantheidsklassentabel

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!