Alphie: de chatbot van Alphabet, ontwikkeld door Microsoft

De 55.000 bestuurders en klanten van Alphabet Belgium krijgen vanaf nu binnen de twee minuten antwoord op hun vragen over hun voertuig. En dat 24 uur op 24, 7 dagen op 7, zonder te bellen. Alphie doet het werk!

Alphie is de naam die aan de door Microsoft ontwikkelde chatbot van Alphabet Belgium is gegeven. Hij kan antwoorden in het Frans, Nederlands en Engels.

“Zelfs wanneer vragen op een ongebruikelijke manier worden geformuleerd, is de software in staat om de onderliggende intentie te begrijpen en precies de juiste antwoorden te geven”, zegt Kris Holvoet, Chief Operations Officer van Alphabet Belgium.

Dit komt omdat Alphie’s repertoire van antwoorden gebaseerd is op een dertigtal “intenties” die Alphie heeft gedefinieerd op basis van de meest gestelde vragen. Het doel is om na verloop van tijd extra “intenties” toe te voegen.

De kosten tot 80% verlagen?

Wanneer de gesprekspartner (chatbot) niet in staat is om een verband te leggen tussen de vraag en de “intentie”, wordt een telefonist direct geïnformeerd. Het is dan aan hem om de nodige aanpassingen te doen. Een manier voor Alphie om van haar fouten te leren …

Niet alleen de wagenparkbeheerders en chauffeurs zullen hiervan profiteren, ook de leasemaatschappij. “Studies tonen aan dat deze virtuele assistenten de kosten tot 80% kunnen verlagen”, zegt Holvoet. “Ik denk dat deze schatting realistisch is, want Alphie bespaart ons ongeveer vijf minuten werktijd per vraag.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!