Analyse | PHEV’s en Arizona: een kat in een zak?

Het vliegtuig is geland, het schip is de haven binnengeloodst: na Zweden en de Italiaanse symfonieën van Vivaldi vertoeft ons land de volgende jaren in de Verenigde Staten, meer bepaald in Arizona. De staat in het westen van de VS heeft Phoenix als hoofdstad en net zoals de fenix herrijst, herrijst nu plots de PHEV in de wereld van de fleet. Of toch niet?

“Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in stedelijke gebieden, appartementsgebouwen, afgelegen landelijke regio’s en voor gezinnen met een laag inkomen blijft een elektrisch model onhaalbaar. Daarom voorziet de regering een ruimere overgangsperiode voor hybride voertuigen,” luidt het in de verklaring van de Arizonacoalitie.

Enter: de plug-in hybride. De vroegere favoriet uit de fleetklas zag zijn populariteit de afgelopen jaren achteruitgaan door een minder gunstige fiscale behandeling. Zeker gezien de fiscale duimschroeven de volgende jaren nog meer aangedraaid moeten worden. Daarom wil de regering De Wever I de fiscale spelregels licht aanpassen.

50 gram

Zo blijft het maximale aftrekpercentage voor hybrides behouden op 75% tot eind 2027. Vervolgens daalt het naar 65% in 2028 en naar 57,5% in 2029 (parallel aan de verlaging voor elektrische voertuigen). “Deze aftrekpercentages gelden gedurende de volledige gebruiksduur van het voertuig door dezelfde eigenaar of huurder. De brandstofkosten van hybrides blijven tot eind 2027 voor 50% aftrekbaar. De elektriciteitskosten van hybrides krijgen dezelfde aftrekbaarheid als die van elektrische modellen”, lezen we in de regeringsverklaring. Bovendien: “Als het percentage volgens de aftrekformule hoger is dan 75%, mag het hogere tarief worden toegepast tot eind 2027.”

Belangrijk om te noteren: dit geldt enkel voor plug-in hybrides die minder dan 50 g/km uitstoten, een drempel die reeds gekend is binnen het milieu van het wagenparkbeheer.

Wie schakelt terug?

Zien we volgend jaar dan opnieuw heel wat plug-in hybrides bovenaan de lijst van populairste fleetmodellen? Waarschijnlijk niet. Heel wat bedrijven, vooral de grote, leggen vandaag al een traject af richting 100% elektrische mobiliteit. Zij hebben immers hun car policies herschreven en een netwerk aan partners uitgewerkt, processen die niet teruggedraaid zullen worden. Dat vertelde ook Luc Pissens, voorzitter van de Belgische Federatie voor Fleet –en Mobility Managers (BFFMM) ons.

Dat de regering een zoveelste keer de fiscale spelregels verandert, weliswaar vandaag minder ingrijpend dan bij de Wet Van Peteghem tijdens de vorige legislatuur of bij de introductie van de aftrekbaarheidsformules meer dan een decennium geleden, lijkt met andere woorden weinig te veranderen. Zeker gezien het feit dat EV’s fiscaal de bovenhand blijven houden én de introductie van heel wat meer betaalbare elektrische wagens, zoals we ze bijvoorbeeld vorige maand op de Brussels Motor Show zagen. En dan is er nog één vierletterwoord dat heel wat roet in het eten kan gooien…

WLTP

De gekende test die het verbruik van onze wagens meet, WLTP, ondergaat immers een grote wijziging wat betreft de plug-in hybrides. Wie alles in detail wil weten, kan dit artikel lezen, maar in het kort komt het erop neer dat de verhouding tussen brandstof- en elektriciteitsverbruik bepaald in de WLTP-test voor PHEV’s aanzienlijk wordt aangepast. Dit betekent dat het gemeten verbruik en de bijhorende CO2-uitstoot voor nieuwe homologaties ongeveer zal verdubbelen ten opzichte van de huidige testresultaten. Wagens die vandaag 25 gram of meer per kilometer uitstoten, zouden met andere woorden uit de boot vallen. Noteer wel dat dit gaat om nieuw gehomologeerde modellen. Oude wagens houden hun oude WLTP-score.

Wie gaat nog aan de PHEV?

PHEV’s terug in de gratie plaatsen, zal de volgende jaren met andere woorden weinig zoden aan de dijk brengen. Daarvoor vergat de regering het elektrificatietraject bij heel wat bedrijven al jarenlang loopt. Onderschatte het de sterkte ervan ook. Bovendien spelen ook de opkomst van nieuwe, goedkopere EV’s en (in mindere mate) de verstrengde WLTP-test hun rol in het voordeel van de elektrische voertuigen.

Ook al leek ons artikel afgelopen weekend populairder dan een bakkerij op zondagochtend, meer dan een zachtere overgang voor een aantal groepen, zoals (sommige) kmo’s, bestuurders zonder laadpaal of fervente EV-pessimisten zal deze maatregel in blijke te zijn, van daar mijn ietwat provocatieve titel. Het is als een leerkracht die ziek is op de dag van een examen: je krijgt wat extra tijd om te studeren, maar dat examen zal er hoe dan ook komen. Net als die elektrische bedrijfswagen. Is het niet je volgende, dan is het wel de wagen nadien…

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine