Arizona: ruimere overgangsperiode voor hybride bedrijfswagens en mobiliteitsbudget voor iedereen

Screenshot Kanaal Z

Dit is wat het federale akkoord van de nieuwe regering bestaande uit N-VA, MR, CD&V, Les Engagés en Vooruit (Arizona) voorziet voor bedrijfswagens en de mobiliteit van werknemers. De hoofdstukken over de aftrekbaarheid van hybride wagens en het mobiliteitsbudget trokken daarbij vooral onze aandacht. Maar ook andere “kleine maatregelen” staan in de regeringsverklaring.

Hybrides: een overgangsperiode tot 2029

De regering Arizona voorziet een ruimere overgangsperiode voor hybride voertuigen.

“Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in stedelijke gebieden, appartementsgebouwen, afgelegen landelijke regio’s en voor gezinnen met een laag inkomen blijft een elektrisch model onhaalbaar. Daarom voorziet de regering een ruimere overgangsperiode voor hybride voertuigen,” luidt het in de verklaring.

Zo blijft het maximale aftrekpercentage voor hybrides behouden op 75% tot eind 2027. Vervolgens daalt het naar 65% in 2028 en naar 57,5% in 2029 (parallel aan de verlaging voor elektrische voertuigen). “Deze aftrekpercentages gelden gedurende de volledige gebruiksduur van het voertuig door dezelfde eigenaar of huurder. De brandstofkosten van hybrides blijven tot eind 2027 voor 50% aftrekbaar. De elektriciteitskosten van hybrides krijgen dezelfde aftrekbaarheid als die van elektrische modellen.”

De regering voorziet zelfs een uitzondering op deze beperkte aftrekbaarheid voor hybride wagens die maximaal 50 gram CO₂/km uitstoten: “Als het percentage volgens de aftrekformule hoger is dan 75%, mag het hogere tarief worden toegepast tot eind 2027.”

Een mobiliteitsbudget voor iedereen

Het bestaande mobiliteitsbudget wordt hervormd naar een mobiliteitsbudget voor iedereen.

“Dit vertrekt vanuit het principe dat de werkgever een budget ter beschikking stelt, waarin de wagen, maar ook andere vervoersmodi, opties zijn op basis van hun reële waarde. Bovendien zal het nieuwe mobiliteitsbudget de bestaande systemen van werkgeversbijdragen voor woon-werkverkeer en privéverplaatsingen van de werknemer vervangen, met als doel het huidige systeem te vereenvoudigen,” vermeldt de regeringsverklaring van De Wever.

Daarnaast zal het nieuwe systeem fiscaal en parafiscaal voordelig worden behandeld om de aantrekkelijkheid te garanderen. Tot slot zullen passende overgangsmaatregelen worden genomen bij de uitwerking van deze hervorming.

Het mobiliteitsbudget zal systematisch door werkgevers worden aangeboden aan werknemers als optie wanneer zij recht hebben op een bedrijfswagen,” staat verder in de tekst van het akkoord.

Wagen en mobiliteit: overige maatregelen

Andere maatregelen met betrekking tot bedrijfswagens en het autogebruik van werknemers worden eveneens vermeld in de regeringsverklaring van de regering-Arizona onder leiding van Bart De Wever:

  • Ter vereenvoudiging van de vennootschapsbelasting “schrappen we (onder andere, red.) verschillende kleine uitzonderingen en vrijstellingen. Zo verdwijnt de fiscale vrijstelling voor sociaal passief, net als het privé-PC-plan en de vrijstelling voor meerwaarden op bedrijfsvoertuigen.”
  • De regels rond de beperking van de aftrekbaarheid van autokosten worden vereenvoudigd om de administratieve lasten te verminderen.
  • De vrijstelling voor woon-werkverkeer per auto wordt eenmalig niet geïndexeerd.
  • De belastingvermindering voor elektrische motorfietsen, driewielers en vierwielers verdwijnt.
  • “We onderzoeken ook de mogelijkheid om de hoeveelheid elektriciteit te registreren die wordt gebruikt voor het opladen van elektrische wagens, zodat deze kan bijdragen aan onze Europese klimaatdoelstellingen.”
  • De regering onderzoekt een ondersteuningsmechanisme voor sociale leasing (Social Lease) van elektrische voertuigen, gericht op werknemers met een inkomen onder een bepaalde drempel.
  • De nieuwe regering pleit voor een Europees Car-Pass-systeem voor tweedehandswagens.
  • Arizona wil een juridisch kader ontwikkelen voor navigatie en autonome voertuigen in overleg met de gewesten, om deze technologie alle kansen te geven.
  • De federale regering zal retrofitting van verbrandingsmotorvoertuigen naar elektrische aandrijving stimuleren door regelgevende beperkingen te schrappen.
  • In overleg met de NMBS zal het team van Bart De Wever onderzoeken of de extra fietstoeslag op treinen kan worden afgeschaft, minstens tijdens de daluren, om gecombineerde mobiliteit te bevorderen.
  • De overheid zal de voorwaarden voor toegang tot de belastingaftrek voor carpoolen onderzoeken, zodat alle werknemers kunnen profiteren en niet alleen werknemers van bedrijven die dit soort reizen formeel organiseren en er financieel aan bijdragen.
  • Zodra er voldoende betaalbare alternatieven op de markt zijn, wordt bekeken hoe de premie voor nieuwe fossiele bestelauto’s op een redelijke termijn kan worden afgebouwd. Om ze te stimuleren zal de overheid tijdelijk een verhoogde toelage voor elektrische bestel- en vrachtwagens invoeren.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine