Athlon onthult resultaten over onderzoek naar mobiliteitsbudget

Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit, die op 15 september begint, voerde leasemaatschappij Athlon een enquête uit bij de eigen werknemers over het mobiliteitsbudget. Daaruit blijkt dat 50% van de eigen werknemers dat budget overweegt. Maar niet met de invulling die je zou verwachten …

“We wilden in de eerste plaats een objectief beeld krijgen van de interesses van onze medewerkers, in het bijzonder degene die een bedrijfswagen hebben. De survey behandelde onderwerpen zoals het mobiliteitsbudget, elektrische mobiliteit en alternatieven voor de auto, zoals de fiets en openbaar vervoer. Op basis van de resultaten zullen we ons mobiliteitsbeleid verbeteren”, legt Thierry Devresse, Strategic Alliances en Projects Director bij Athlon Belgium, het opzet van het onderzoek uit.

Erwin Ollivier
Erwin Ollivier

“Vijftig procent van onze werknemers geeft aan dat ze zouden overwegen om het mobiliteitsbudget te gebruiken”, gaat Devresse verder. “Als we dat samen leggen met andere antwoorden uit de survey, waaruit we kunnen afleiden of iemand een geschikte kandidaat is, blijft er ongeveer een kwart concrete kandidaten over. De overgrote meerderheid blijft wel kiezen voor een wagen, ook al gebruiken ze het mobiliteitsbudget. Volgens onze survey zou maar 1 of 2 procent zijn bedrijfswagen helemaal opzeggen.”

‘Overschot’ verzilveren

“Als we willen bijdragen aan de vergroening van de mobiliteit moeten we daar rekening mee houden”, vult Country Manager Erwin Ollivier aan. “Op dat vlak biedt het mobiliteitsbudget een meerwaarde tegenover de car policies van vandaag. Daarin wordt het budget voor een leasewagen maximaal ingevuld, want alles wat je niet gebruikt, ben je kwijt. Met het mobiliteitsbudget komt er een duidelijk wettelijk kader om een zuinigere wagen te kiezen en de overschot te verzilveren in de vorm van alternatief vervoer of zelfs cash.”

Thierry Devresse
Thierry Devresse

Het duo is dan ook van mening dat de juiste oplossingen gezocht moeten worden om voor een kleinere wagen te laten kiezen of om hem zelfs op te geven. Uit de survey komt bijvoorbeeld heel duidelijk naar voor dat ze de mogelijkheid moeten hebben om tijdelijk een auto te lenen

Week van de mobiliteit

Tijdens de Week van de Mobiliteit wil Athlon een stapje verder gaan met de resultaten van dit onderzoek. Thierry Devresse: “Onze mobiliteitsweek focust op de lessen die we uit de survey getrokken hebben. We merken bijvoorbeeld dat de praktijk rond het thuiswerken niet steeds aanleunt bij wat onze medewerkers in theorie zouden wensen. In het kader van de Week van de Mobiliteit willen vooral sensibiliseren en zorgen dat mensen de dialoog aangaan met teamleaders en managers.”

“Elektrische mobiliteit zal ook een aandachtspunt zijn”, vult Erwin Ollivier aan. “We willen onze werknemers veel meer de kans geven om elektrische wagens te testen. Dan kunnen ze niet alleen dat bijzondere rijgevoel ervaren, maar ook zien hoe het opladen van zo’n wagen in hun dagelijks leven zou passen.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!