Autobedrijven in België ervaren impact op omloopsnelheid en marges met nieuwe prijsstrategie 

Een groeiend aantal autobedrijven in België gebruikt software en data om verkoopprijzen te bepalen en real-time te updaten. Cijfers laten zien dat dit impact heeft op marges en de omloopsnelheid van bedrijven. We spreken met Jan-Willem Seeder, CEO, en Ahmed Khattab, Business Development Director Belgium van het techbedrijf JP.cars.

Prijzen voor tweedehands wagens worden vaak handmatig bepaald, wat risico’s met zich meebrengt. “Veel professionals gebruiken nog steeds enkel online platformen om prijzen voor tweedehands wagens te bepalen,” vertelt Jan-Willem. “Maar
dat zijn vraagprijzen, geen daadwerkelijke verkoopprijzen. Bovendien mis je historische data en geeft het geen goed beeld van de complete markt. Het risico is dat je de auto niet goed in de markt zet. “Prijsbepaling is te belangrijk voor je bedrijf om
handmatig te doen, we zien dat dit regelmatig problemen oplevert voor autobedrijven in België.”

Een negatieve prijsspiraal

Onvoldoende inzicht in vraag en aanbod van modellen maakt dat een autobedrijf in een vervelende situatie terecht kan komen. “We zien regelmatig dat bedrijven ongemerkt auto’s inkopen met een te lage verkoopbaarheid (ETR, of External Turnover Rate) waar minder vraag naar is,” zegt Ahmed. “Die wagens blijven staan als je de prijs niet aanpast.” Vervolgens moet je de prijs wel verlagen waardoor er te weinig marge overblijft. Zo kun je in een negatieve prijsspiraal belanden. “In praktijk zie je dat dit situaties zijn waar je moeilijk uit geraakt.”

Beter marges en omloopsnelheid met dynamic pricing

“Met de JP.cars software bepaal je automatisch de juiste prijswaardigheid van een auto,” zegt Jan-Willem. Op basis van courante data, markttrends én jouw specifieke bedrijfsstrategie.” Zo houd je grip op marges en blijft je omloopsnelheid op peil.”

En dat gaat verder dan alleen de initiële prijsbepaling. Ahmed: “Je kunt eenvoudig dagelijks je prijzen bijstellen op basis van meldingen binnen de software. Dat heet dynamic pricing. Dit is een prijsstrategie die onze partners met succes toepassen. Het dagelijks aanpassen van prijzen op basis van actuele marktdata kan met onze software. “We zien dat onze partners hun omloopsnelheid verbeteren, met betere marges.”

Grip op stock en marges van tweedehands wagens

Het handmatig bepalen van prijzen is niet meer van deze tijd. Zeker niet in deze concurrerende markt waar snelheid van verkoop en marge het verschil maken. “In basis draait het om auto’s inkopen waar vraag naar is, en ze snel verkopen met een gezonde marge,” zegt Ahmed. “En daar heb je actuele marktdata voor nodig. Laat de data voor je werken.”

Jan-Willem sluit af: “JP.cars heeft nu eindelijk de software om dit echt goed aan te pakken. De markt is er klaar voor, we groeien dit jaar versneld door in België en Europa en partners zijn enthousiast. Heel fijn dat we op deze manier een bijdrage
kunnen leveren aan mooie, gezonde bedrijven in onze sector.”


(*) JP.cars biedt software voor automatische prijsbepaling van tweedehands auto’s, voorraadbeheer en geeft aankoopsuggesties, lokaal en over de grens. De software wordt gebruikt voor tweedehands dealers, leasingbedrijven, B2B autohandelaren en financiële instellingen.

#Advertorial #Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine