De grootste Belgische autodealers hebben hun positie in het voorbije jaar andermaal verbeterd. De 10 allergrootste autodealers waren in 2023 goed voor precies 30 procent van de totale autoverkoop. De Top-50 van de Belgische autodealers zag het gezamenlijk marktaandeel stijgen tot 58,0 procent. Dit zijn enkele bevindingen uit het vijfde Belux dealergroepenonderzoek van AUMACON.
Het marktonderzoeksbureau voor de mobiliteitssector AUMACON heeft voor het vijfde jaar op rij de grootste Belgische en Luxemburgse autoverdelers in kaart gebracht. Soortgelijk onderzoek wordt ook al twintig jaar gedaan voor de Nederlandse markt. Volgens directeur Clem Dickmann van AUMACON is dit onderzoek vooral voor België van groot belang. “In België is het proces van overnames en fusies nu écht van start gegaan. Evenals in andere Europese landen is er onder druk van de fabrikanten de noodzaak ontstaan om autoretail te organiseren rond grote, professionele dealergroepen. Daar komt bij dat er ook om economische redenen de wens is tot schaalvergroting. De onderzoeken van AUAMCON maken dit proces transparant.” Volgens Dickmann is deze ontwikkeling tot schaalvergroting nu ook in België duidelijk ingezet. Voor de komende jaren wordt dan ook een voortzetting van deze trend verwacht.
D’Ieteren Mobility Company neemt koppositie terug over van Van Mossel
Nadat Van Mossel Automotive Group in 2022 voor het eerst de leiderspositie In België van D’Ieteren Mobility Company overnam is D’Ieteren in 2023 weer terug aan kop gekomen. Dit resultaat is mede bereikt door een aantal overnames, terwijl Van Mossel in 2023 juist wat vestigingen afstootte.
Nieuw op het podium is Autosphere, een onderdeel van Europa’s marktleider Emil Frey uit Zwitserland.
De gehele Top-10 heeft in België gedurende 2023 een totaalmarktaandeel van 30,0 procent bereikt. De totale Top-50 klom vorig jaar naar een marktaandeel van 58,0 procent. Ter vergelijking: vorig jaar klom de Nederlandse Top-10 naar een marktaandeel van 48,9 procent. De Top-50 bereikte een aandeel van 79,4 procent. Dickmann: “De Belgische markt is bezig aan een inhaalslag. Hier en daar bemoeilijkt de taalgrens nog de verdere expansie. Maar voor een duurzaam rendement is een groeistrategie voor veel dealerbedrijven een voorwaarde voor een gezonde toekomst geworden.”
#Fleet Dealers #Fleet Management