Automobiel: de Europese CO2-kampioenen zijn…

Data-analist JATO Dynamics heeft CO2-gegevens van autofabrikanten in 22 Europese landen verzameld. Dit is wat de analyse ons vertelt, aan de hand van een paar grafieken.

Gemiddeld ligt de CO2-uitstoot van een nieuwe auto in Europa 24% lager dan tien jaar geleden, aldus JATO Dynamics.

Deze grafiek van JATO Dynamics toont het aandeel van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) voor elke fabrikant.

De drastische daling van de gemiddelde emissie tussen 2019 en 2020 houdt geen verband met de coronapandemie en het effect daarvan op de vraag. Eerder maken de fabrikanten gebruik van alle wettelijke middelen om de uitstoot van hun wagenpark te beperken.

Een daarvan is het superkredietbeleid van de Europese Commissie. Via samenwerkingsverbanden, pools genoemd, kunnen autofabrikanten die achterlopen op de streefcijfers, credits kopen van merken die voorlopen op de streefcijfers. Er zijn dus pools waarbij verschillende groepen betrokken zijn, zoals FCA, Tesla en Honda, of SAIC met Volkswagen. Op deze manier worden auto’s met nulemissie (of met een uitstoot van minder dan 50 g/km) meerdere malen meegeteld bij de berekening van de gemiddelde specifieke uitstoot van een fabrikant.

Deze grafiek van JATO Dynamics toont de gemiddelde CO2-uitstoot van volumemerken. Hieruit blijkt dat Toyota aan de leiding gaat, vóór Peugeot en Renault.

Bovendien zetten de fabrikanten sterk in op de verkoop van hun onlangs geïntroduceerde auto’s met lage uitstoot. Uit ons onderzoek blijkt dat 71% van de PHEV-registraties in het eerste kwartaal van 2021 voor rekening kwam van bedrijven of wagenparken, inclusief zelfregistraties. Met andere woorden, slechts 29% van de PHEV-registraties waren afkomstig van particulieren, tegenover 42% voor auto’s met verbrandingsmotor.

Een andere belangrijke reden is de positieve evolutie van SUV’s. SUV’s, geboren als een groot, log, krachtig maar niet al te zuinig vervoermiddel, waren ooit erg duur en voorbehouden aan de elite. Tegenwoordig is hun populariteit gebaseerd op aantrekkelijke ontwerpen, een grotere actieradius en de gebruikelijke hogere rijpositie. De gemiddelde prijs van een SUV ligt 31% hoger dan de prijs van een traditionele auto (hatchback, sedan, stadsauto), maar toch slagen SUV’s erin ongeveer 40% van de inschrijvingen voor hun rekening te nemen.

Gelukkig voor de industrie blijft de uitstoot van SUV’s dalen dankzij de toepassing van nieuwe aandrijflijnen en de introductie van kleinere modellen. In 2020 bedroeg hun gemiddelde 114,7 g/km, tegen 130,9 een jaar eerder. Daardoor vertonen zij de grootste daling van alle segmenten, hoewel het gemiddelde nog steeds hoger ligt dan voor gewone auto’s (96,9 g/km).

Deze grafiek van JATO Dynamics toont de gemiddelde CO2-uitstoot van premium- en luxemerken. Naast de twee elektrische merken Tesla en Polestar zijn Volvo, Audi en BMW de best presterende merken.
#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine