Automobielindustrie: 95 gr CO2/km vanaf 2021 is niet haalbaar

Normaal mogen alle nieuwe automodellen die vanaf 1 januari 2021 op de markt komen nog maximaal 95 gr CO2/km uitstoten. Door de COVID-19 pandemie is die datum volgens de industrie nu onhaalbaar geworden.

De voorzitters van ACEA, CLEPA, ETRMA en CECRA – de Europese verenigingen die autofabrikanten, leveranciers, bandenfabrikanten, dealers en reparateurs vertegenwoordigen – hebben een brief geschreven aan de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, over de gevolgen van de COVID-19-crisis voor de automobielsector en de maatregelen die de Europese Commissie in dit verband zou kunnen nemen. De roep om de invoering van de 95 gr vanaf 2021 in te voeren is daarbij het luidst.

13,8 miljoen werknemers

De automobielsector is één van de belangrijkste sectoren van Europa. 13,8 miljoen mensen in de Europese Unie zijn rechtstreeks en onrechtstreeks werkzaam in deze sector. Dat is 6,1% van alle banen in de Europese Unie. Jaarlijks gaat 57,4 miljard euro naar R&D en de sector is goed voor een jaarlijks handelsoverschot van 84,4 miljard euro. Om de economische toekomst te vrijwaren, kan de sector de megaboetes die de EU wil opleggen bij niet-naleving van de nieuwe CO2-limieten, missen als kiespijn.

Het water aan de lippen

Het hoeft geen uitleg dat de COVID-19 pandemie alle economische sectoren ongemeen hard raakt. Niet in het minst de automobielsector, zo was afgelopen maand maart in België rampzalig.

En we zijn daarmee geen uitzondering in Europa. De hele logistieke ketting, van productie tot verkoop en naverkoop is op een maand tijd quasi zonder inkomsten gevallen. In mensentaal: veel marktspelers staat het water aan de lippen. Hoewel de automobielsector het noodpakket van 37 miljard euro dat de EU vrijmaakt om de Europese economie te ondersteunen, verwelkomt, zal dit niet volstaan.

Daarom vraagt de industrie extra maatregelen, niet alleen om de huidige moeilijke periode door te komen. Maar ook om de komende maanden de schade te beperken eens de verkoop weer aantrekt. Maar zelfs dan ziet de toekomst er somber uit. Volgens ACEA kan de coronacrisis 1,1 miljoen banen kosten.

Vraag naar uitstel

De verschillende federaties zijn in hun open brief duidelijk: “Momenteel is er geen productie, geen ontwikkeling, gebeuren er geen testen en wordt er evenmin gewerkt aan homologaties. Dit stuurt onze planning in de war voor het halen van de nieuwe normen en wetgeving die van toepassing zullen zijn op onze industrie. Daarom vragen wij een uitstel dat ons in staat moet stellen om deze alsnog te halen binnen een ander en meer realistisch tijdskader.”

Welk tijdskader dat juist is, wordt niet gepreciseerd in de brief. Gezien de ernst van de malaise, lijkt minstens een jaar uitstel niet onrealistisch.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!