Autosalon Brussel: de belangrijkste fleetnieuwigheden bij de stadswagens

Terwijl alsmaar meer internationale autosalons worden geconfronteerd met een alsmaar kortere gastenlijst, is ‘ons’ Salon van Brussel (10/01 – 19/01) er toch maar weer mooi in geslaagd om alle automerken te verenigen in de Heizelpaleizen. Dit zijn de belangrijkste nieuwigheden bij de stadswagens.

We beginnen ons marktoverzicht bij de stadswagens, die (ondanks toenemende concurrentie van de compacte stads-SUV’s) nog steeds zo’n 30% van de totale automarkt vertegenwoordigen. De marges in het segment staan echter al een hele tijd onder druk, waardoor je meteen ook begrijpt waarom twee van de grootste nieuwkomers (de Peugeot 208 en de Opel Corsa) voortaan op dezelfde technische basis leunen. Naast de klassieke benzine- en dieselmotorisaties zijn zowel de Peugeot als de Opel ook in een 100% elektrische variant te bestellen, volgens Peugeot zou 1 op de 4 voorbestellingen een EV-versie betreffen.

Bij de concullega’s van Renault is het vooralsnog vergeefs zoeken naar een elektrische variant van de nieuwe Clio – voor de liefhebbers hebben de Fransen natuurlijk ook een pas vernieuwde ZOE in de aanbieding. Naast de gedownsizede turbobenzines (en zowaar nog een klassieke diesel) kan je bij de Clio ook kiezen voor een hybride E-Tech, die in wereldpremière wordt voorgesteld in onze hoofdstad.

Wist je trouwens dat de Toyota Yaris in Amerika als een… vermomde Mazda2 door het leven gaat? In ons land blijven beide Aziaten voorlopig hun eigen koers varen, in Brussel kan je zelfs een ingrijpende modeljaarupdate van diezelfde Mazda2 tegen het lijf lopen. De uiterlijke wijzigingen blijven beperkt, maar de 1.5 Skyactiv-G benzine (met 75 of 90 pk) adopteert wel de (mild) hybride ondersteuning uit de jongste Mazda3.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto