Autosalon rondt wederom kaap van half miljoen bezoekers

Gisteren openden de Heizelpaleizen voor de laatste keer dit jaar hun deuren voor de Belgische autoliefhebbers. Na afloop maakte organisator en sectorfederatie Febiac de balans op van 10 dagen Brussels Motor Show.

Nooit trokken de bezoekers met zoveel vragen naar het Autosalon, beweert Febiac. De sectorfederatie stelde zichzelf dan ook drie doelen aan de voor dit Salon.

“De eerste was om onze bezoekers te informeren over de recente technologische ontwikkelingen in de automobielindustrie. Ik hoor van al onze exposanten dat deze beurs werd gekenmerkt door een ongekend enthousiasme en een grote interesse van het Belgische publiek voor hybride en elektrische motorisaties. Vanuit dit oogpunt kan onze eerste doelstelling als bereikt worden beschouwd”, aldus Pierre Lalmand, directeur van het Autosalon van Brussel.

De tweede doelstelling van de 98ste Brussels Motor Show was het bieden van een platform voor alternatieve oplossingen voor de automobiliteit. Vanzelfsprekend via twee hele hallen gewijd aan exposanten uit de motor- en scootersector, maar daar hield het niet bij op.

“Voor het 3e achtereenvolgende jaar hebben we onze #WeAreMobility-tentoonstelling opgezet, vervolgt Pierre Lalmand. Voor het eerst werd dit in het hart van de Show en gedurende de volledige salonperiode georganiseerd. We zijn ervan overtuigd dat voor veel Belgen het gebruik van micromobiliteit of gedeelde mobiliteitsoplossingen op een bepaald moment in hun dagelijkse verplaatsingen echt een rol kan gaan spelen, en daarom wilden we dat elke bezoeker van het Autosalon van Brussel in contact kon komen met deze oplossingen. Ook vanuit dit oogpunt kan de #WeAreMobility-tentoonstelling als een succes worden beschouwd.”

Tot slot had de Brussels Motor Show nog een andere doelstelling: het enthousiasme van de jongeren wekken voor de automobielsector en de beroepen die er deel van uitmaken. Een opdracht die zowel door de verschillende aanwezige fabrikanten, als door Job On Wheels by FEBIAC, werd gerealiseerd.

Meer dan een half miljoen bezoekers

Bovendien mocht het Autosalon wederom meer dan een half miljoen bezoekers verwelkomen. 501.189 om precies te zijn, waarvan een vijfde ook nog eens naar het Dream Cars salon trok. Dat zijn er minder dan twee jaar geleden, maar toen duurde het salon een dag langer …

“De indrukwekkende opkomst illustreert eens te meer hoezeer het publiek gehecht is aan de fundamentele vrijheid om met kennis van zaken zijn verplaatsingen vorm te geven, zonder de bedreigingen, beperkingen en verboden die sommigen hen proberen op te leggen”, noteert Febiac in een persbericht dat het gisterenavond uitstuurde.

Tot slot deelt de organisatie ook al de data voor volgend jaar mee: de 99e editie van het Autosalon van Brussel zal plaatsvinden van 15 tot 24 januari 2021. Dat wordt een zogenaamd ‘klein salon’ met wat meer aandacht voor lichte bedrijfswagens en vrijetijdsvoertuigen, al wordt het verschil met een groot salon elk jaar kleiner …

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine