
Op 21 mei 2025 sloegen twee zwaargewichten in de leasewereld de handen inéén onder één merk: Ayvens België. Met de overname van LeasePlan door ALD Automotive in 2023 en de bundeling van hun krachten, telt Ayvens België meer dan 590 medewerkers en beheert het 151.000 leasewagens hier te lande. Daarmee behoort het gloednieuwe merk tot de absolute top van de Belgische markt voor leasing, mobiliteitsadvies én gebruikte wagens aan het einde van hun contract.
Eén sterk merk, één duidelijke missie
Met de komst van Ayvens verdwijnen de vertrouwde namen ALD Automotive en LeasePlan. LeasePlan was sinds 1972 actief in België en ALD Automotive zette in 2023 de stap om degroep over te nemen. Door die gecombineerde expertise onder te brengen in één nieuw merk, wil Ayvens haar klanten in heel België versterken met innovatieve en duurzame mobiliteitsoplossingen. “Mobiliteit moet duurzamer, flexibeler en toegankelijker zijn. Met Ayvens maken we deze omslag – samen met onze partners – mogelijk voor bedrijven, werknemers én particulieren,” aldus Johan Portier, Managing Director Ayvens België.
Wereldwijde slagkracht, lokale focus
Ayvens is geen kleine speler: wereldwijd geeft de groep werk aan 14.500 collega’s en wordt een vloot van maar liefst 3,3 miljoen auto’s beheerd, waarvan meer dan een half miljoen elektrisch aangedreven voertuigen (cijfers van 30 april 2025). Dankzij deze schaal kan Ayvens België een flinke duw in de rug geven aan de elektrificatie van het Belgische wagenpark.
Maar de ambities reiken verder dan enkel de auto: de toegankelijkheid van mobiliteit staat centraal. Ayvens biedt uitgebreide tweedehandsprogramma’s voor leasewagens én flexibele abonnementsmodellen aan, zodat klanten zelf kunnen kiezen wat het best past bij hun behoeften. “We leveren innovatieve, digitale oplossingen die inspelen op de veranderende mobiliteitsbehoeften van vandaag,” vult Portier aan.
Vertrouwen in de transitie
Het samenbrengen van de teams van ALD Automotive en LeasePlan verliep in het voorbije jaar vlekkeloos. Die trouwe medewerkersteams vormen het kloppende hart van Ayvens België. “Ik ben erg trots op hoe onze collega’s zich verenigden rondom één gemeenschappelijk doel: elke dag vooruitgang boeken voor onze klanten,” zegt Portier. “Met Ayvens combineren we het beste van twee gevestigde merken en verstevigen we onze band met klanten, gebruikers en partners.”
“Better with every move”
Met de slogan Better with every move lanceert Ayvens vandaag een landelijke campagne. “Onze slogan is niet zomaar een belofte,” verduidelijkt Portier. “Ze weerspiegelt onze aanpak in alles wat we doen – van productontwikkeling tot klantenservice. Dankzij onze expertise én schaalgrootte blijven we vooruitdenken en innoveren.”
Drie kernwaarden vormen daarbij de ruggengraat van het merk:
- Duurzaamheid – door de transitie naar elektrisch en schonere mobiliteitsvormen te versnellen.
- Flexibiliteit – met op maat gemaakte lease-, huur- en abonnementsmodellen.
- Toegankelijkheid – dankzij tweedehandsprogramma’s, partnerschappen en digitale tooling, zodat mobiliteit voor iedereen binnen handbereik komt.
FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en Ayvens Belgium.