Bart de Hoog (Dragintra): “Diesel nog steeds een goede TCO-keuze”

“Als we enkel naar de TCO-cijfers voor de wagens in de middenklasse kijken, dan blijft het interessant om voor een dieselmotor te kiezen wanneer je meer dan 20.000 km per jaar rijdt”, bevestigt Bart de Hoog, General Manager van Dragintra, een bedrijf dat vlootbeheerders ondersteunt in het operationeel en financieel beheer van hun wagenpark.

Dit interview vond plaats op 12 november in het kader van de FLEET in Belgium Special TCO, die de TCO van meer dan 6.000 modelvarianten analyseert. Deze editie verschijnt in januari. Klik hier om deze editie gratis te ontvangen! 

We hebben dit gesprek op 12 november. Zijn de WLTP-waarden van alle merken nu bekend?

Nee, voor de merken van de Volkswagen Group is dat nog maar het geval voor 80% van de modellen. En dat zorgt voor problemen. Klanten zeggen ons dat ze niet over de data van alle merken beschikken. Maar aangezien ze er niet zijn, kunnen wij ze ook niet berekenen. Daardoor moeten wij veel tijd en energie investeren  in het melden aan de klant dat de gegevens er niet zijn én moeten we de constructeurs herhaaldelijk contacteren om de gegevens te actualiseren.. Het is vandaag voor mij een groot vraagteken hoe sommige constructeurs – die toch serieus op de vingers getikt werd met Dieselgate – het voor elkaar krijgen  om niet klaar te zijn. Er komt ook geen éénduidig antwoord  op de vraag waarom. Is het omdat ze moeten wachten op homologatie, omdat de motoren nog niet klaar zijn, … we krijgen alleen vage antwoorden zoals ‘ze komen er aan’ en ‘we weten het nog niet’. Jammer en persoonlijk een gemiste kans. .

“Er is echt paniek geweest. Wij hebben bij sommige van onze klanten op een bepaald moment dan ook geadviseerd om een stop in te lassen.”

Los van het VW-verhaal, wat is de impact geweest bij uw klanten? Hoe hebben zij de afgelopen maanden gereageerd en hoe is de situatie vandaag?

Zeer marktverstorend, zeker op het vlak van afname bij klanten. Er is echt paniek geweest. Wij hebben bij sommige van onze klanten op een bepaald moment dan ook geadviseerd om een stop in te lassen. Geen bestellingen meer. Maar die oplossing kan je ook niet eindeloos rekken en bovendien gaat dat niet altijd. Werknemers die veel kilometers rijden, moeten op een bepaald moment wel een nieuw voertuig bestellen. Ook daar heb je extra acties die uitgevoerd moeten worden. Wisselen van voertuigen naar korte termijn en dan nog eens een wissel naar een definitieve wagen. Door het WLTP-gegeven hebben we voor heel wat klanten extra handling moeten doen. Dus ook voor ons is dat een zware periode geweest die financieel niets heeft opgebracht. De klanten zijn evenmin gelukkig want ze merken demotivatie bij de medewerkers. Ze rijden plots in een tijdelijke wagen die niet echt voldoet aan hun wensen en bovendien moeten ze wachten zonder echt te weten wanneer ze hun definitieve wagen krijgen. Dat zijn niet meteen de meest aangename  zaken om te communiceren op bedrijfsniveau.

Die hogere CO2-waarden hebben ook gevolgen voor de TCO van de vloten en voor het VAA van de werknemers. Hoe gaan bedrijven daarmee om?

In veel car policies zit een CO2-limiet en dan moet de beslissing genomen worden om die al dan niet aan te passen. We slagen er nu al vijf jaar in om – mede dankzij de constructeurs – de TCO bij onze klanten te doen dalen. Maar wanneer je de CO2-limieten naar boven verschuift, heeft dat een – financiële – impact, zowel voor werkgever als werknemer. Nu zijn we bij onze klanten bezig met inzicht te verschaffen in de TCO-waarde van de huidige vloot en projecteren we ook wat er vandaag mogelijk is in de markt met de nieuwe WLTP-normen, de facto de NEDC 2.0-norm. Dat geeft de mensen tenminste een basis die ze kunnen gebruiken om beslissingen te nemen voor de toekomst.

“Wanneer we naar de alternatieven kijken, is CNG een betere keuze dan benzine.”

Vanuit politieke hoek wordt diesel verketterd, terwijl benzine vooral aangemoedigd wordt. Maar is dat ook vanuit TCO-standpunt een goede keuze?

Uit TCO-studies blijkt alleszins niet dat benzine de betere keuze is voor alle profielen. Kijk je puur naar de TCO-cijfers dan is het voor de middenklasser vanaf 20.000 km/jaar nog altijd beter om een moderne diesel te kiezen. Vanuit fiscaal oogpunt blijft dat gewoonweg de beste keuze, ondanks stijgende prijzen aan de pomp en verhoogde accijnzen. Die motoren verbruiken minder dan benzinemotoren en ze hebben ook minder onderhoud nodig. Kijk je dan toch naar alternatieven voor diesel, dan is CNG een veel betere keuze dan benzine. Een echte topper, ook fiscaal. Alleen is het aandeel in de vloten veel te laag. Er zijn nochtans meer dan 180 stations in België en vooral Colruyt doet grote inspanningen met zijn DAT24-netwerk. Alleen blijft het onder de radar van de meeste bedrijven.

Benieuwd naar het volledige interview en de TCO vergelijking van meer dan 6.000 variaties van de verkochte automodellen in België? Schrijf u dan hier in om het FLEET magazine en de FLEET in Belgium gratis te ontvangen!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!