Bart Van Rossen (Ford), FLEET Manager of the Year 2025: “Mijn insteek? Wat heeft de klant nodig!”

Hij behoorde de afgelopen jaren steevast tot het kransje der favorieten en vorig jaar was hij nog runner-up na Alain Peers (BMW-MINI), maar deze keer is het raak voor Bart Van Rossen die de hoofdprijs wegkaapt!

Een fleetmanager is sterk afhankelijk van zijn gamma om een impact te hebben in de fleetmarkt. Bart Van Rossen had de afgelopen jaren met de Ford Mustang Mach-e een geducht wapen in zijn gamma, maar versterking was zeker welkom. Met respectievelijk de Ford Explorer en de Ford Capri heeft hij nu drie modellen met een groot fleetpotentieel. Een line-up die zich nu ook vertaalt naar een appreciatie van de markt, want na jaren van top vijf plaatsen schiet Bart deze keer de hoofdvogel af. Naast zijn uitgebreide productkennis – van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen – is Bart ook de man van actie. Steeds proactief naar oplossingen zoeken voor zijn klanten in een sterk veranderde markt is zijn handelsmerk. Zijn enthousiasme en aanstekelijke lach hebben zeker ook geholpen om hem de eerste plaats op te leveren! Bart is trouwens maar de tweede fleetmanager die voor Ford de FLEET Manager of the Year-award binnenrijft. Zijn voorganger was Ronny Veireman in 2004. We legden Bart Van Rossen, net als de andere genomineerden, enkele vragen voor. Lees hun antwoorden hier!



Wat betekent deze titel van FLEET Manager of the Year voor jou?

Energie en appreciatie. Niet voor mij alleen maar vooral voor het volledige fleet team. Want ook achter de schermen wordt er het hele jaar door zeer hard gewerkt. Wanneer je dan deze erkenning krijgt, geeft dat een boost! Zeker wanneer je jaren na elkaar genomineerd bent, is het bijzonder leuk om nu eindelijk deze felbegeerde trofee op mijn bureau te kunnen zetten!

Wat is jouw kijk op de restwaardeproblematiek vandaag?

“Vandaag is er een uitdaging wat betreft de restwaardes voor de jongste EV’s. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat de eerste EV’s vooral in de hoogste prijscategorie zaten. Het is heel normaal dat een particulier vandaag geen 50.000 à 60.000 euro wil geven voor een tweedehands EV. Wij zitten nu in een tweede fase waar we de Explorer, Puma en Capri lanceren. Eens die op de tweedehandsmarkt komen, zullen die qua prijs tussen de 25.000 en 30.000 euro zitten. Dan zal dat restwaardeprobleem volledig van de baan zijn.”

Over die Explorer: hoe groot is de ambitie met dat model in het fleetsegment?

“Behoorlijk groot. De Explorer is een tiental centimeter korter dan de Kuga maar dankzij zijn EV-architectuur met de kortere neus biedt hij eigenlijk evenveel binnenruimte. Met een basisprijs van 44.950 € zonder fleetkortingen is het een correct geprijsd model met een zeer uitgebreide standaarduitrusting op de basisversie. Op de basisuitvoering zit eigenlijk alles wat je nodig hebt: keyless entry, adaptive cruise control, alu-velgen, donker getinte ruiten, een volwaardig infotainmentsysteem met groot display, etc. Ideaal voor de businessmarkt.”

Wat is jouw belangrijkst troef als fleet manager?

“Zeer oplossingsgericht kijken en denken. Antwoorden geven op de vraag: wat heeft de klant echt nodig? Ik kan ook bogen op mijn brede achtergrond, zowel in de leasing- en fleetwereld en bij de constructeur Ford. Ik heb ook expertise rond zowel licht bedrijfsvoertuigen en personenwagens. Die brede basis laat mij toe om ook verder te kijken dan alleen maar het voertuig op zich. We kijken echt wel een stuk verder. Zeker met de elektrificatie komt er een heel ecosysteem bij van laadinfrastructuur en hoe dat te managen. Op dat vlak is mijn takenpakket veel breder dan vroeger.”

Wat is de belangrijkste uitdaging voor de vlootbeheerders in 2025?

“De hernieuwde focus op TCO. We proberen niet alleen maar meer voertuigen in car policies van bedrijven te krijgen en op basis van leaseprijs. We kijken ook naar de volgende stap. Zoals het reële verbruik. De WLTP-waarde is daar een goede indicatie voor. Een tweede grote uitdaging voor de fleetowners is een zicht krijgen op de reële kilometerstanden van de voertuigen. Daar hebben wij als Ford een schitterende oplossing voor met Telematics Essentials.”

Wat is de grootse fout die je ooit hebt gemaakt als fleet manager en wat heb je ervan geleerd?

“Ik maak helemaal geen fouten! (lacht). Alle gekheid op een stokje: ik onthoud fouten eigenlijk niet. Ik kijk positief naar de wereld en ga alleen maar vooruit!”

HALL OF FAME

Bart Van Rossen (Ford Motor Company BeLux)
Alain Peers (BMW Group Belux – 2024)
Kaat Van Severen (Astara Western Europe – 2023)
Claire D’Haese (Mercedes-Benz Belux – 2022)
Stef Holemans  (Toyota/Lexus Belux – 2021)
Tom Van Assche  (BMW Group Belux – 2020)
Marc Fumagalli  (Renault/Dacia België Luxemburg – 2019)
Alain Peers (Volvo Cars Belgium – 2018)
Gauthier Helleputte (Mercedes-Benz Belgium Luxembourg – 2017)
Roeland Vriens (Opel Belgium – 2016)
Joris Spigt (Audi Import Belgium – 2015)
Harald Pluym (Peugeot België – Luxemburg – 2014)
Alain Peers (Volvo Cars Belgium – 2013)
Kris Verleye (BMW Group Belux- 2012)
Wim Rommel (Mercedes-Benz Belgium-Luxemburg – 2011)
Mathias Goos (Volvo Cars Belgium – 2010)
Stijn Blanckaert (Citroën – 2009)
Alain Frenay (VW-Audi – 2008)
René Aerts Jr. (Volvo Cars Belgium – 2007)
Kris Verleye (BMW Group Belux – 2006)
Paul Gestels (General Motors Belgium – 2005)
Ronny Veireman (Ford Motor Company Belgium – 2004)
Dimitri Gose (VW-Audi – 2003)
Hadelin d’Hoop (Volvo Cars Belgium – 2002)
Paul Gestels (Opel Belgium – 2001)
Hadelin d’Hoop (Volvo Cars Belgium – 2000)
Philippe Greindl (Renault België-Luxemburg – 1999)
Francis Harnie (Peugeot België-Luxemburg – 1998)
Guido Huenaerts (Volvo Cars Belgium – 1997)
Maurice Van Den Dries (Renault België-Luxemburg – 1996)

Fotogalerij

#Auto #FMOTY25

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine