Bedrijfswagens als reddingsboei voor de Europese CO2-objectieven

Dataforce analyseerde de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot tussen januari en oktober 2020 voor 5 merken (Volkswagen, Audi, BMW, Kia en Renault) en in 10 verschillende landen (waaronder België), met een vergelijking tussen de vloten en de particuliere markt.

Voor de meeste onderzochte merken is de gemiddelde CO2-uitstoot van de fleetmarkt aanzienlijk lager dan die op de particuliere markt. Zo draagt de fleetmarkt ertoe bij dat de fabrikanten hun CO2-emissiedoelstellingen halen. VW vormt hierop een uitzondering, aangezien de modellen e-Golf en e-Up vaker door particuliere kopers worden gekozen. Daarnaast benadrukt de analyse het belang van superkredieten, d.w.z. het dubbel tellen van batterij-elektrische voertuigen (BEV) en plug-in hybrides (PHEV). Op het vlak van CO2 is een reductie van 9 tot 18 gram mogelijk met deze berekeningswijze.

Als gevolg van hogere aankoopstimulansen voor EV in verschillende landen is de CO2-uitstoot vanaf het derde kwartaal gedaald. In april 2020 was er sprake van een neerwaartse spiraal, aangezien nieuwe registraties in veel grote markten te lijden hadden onder de lockdown, terwijl de registraties in Noorwegen in stijgende lijn bleven gaan met een marktaandeel van ongeveer 70% voor BEV’s en PHEV’s.

Volkswagen

Dankzij de toename van het aantal e-Golf-inschrijvingen en het stabiele aantal e-Up-inschrijvingen heeft Volkswagen zijn gemiddelde CO2-uitstoot op de particuliere markt teruggebracht van 110 g/km aan het begin van het jaar tot 105 g/km in augustus 2020. Op de fleetmarkt was er echter vóór juli 2020 geen noemenswaardige verandering. Vanaf dat moment heeft het toenemende aantal registraties van e-Golf en Passat GTE geleid tot een daling van de CO2-uitstoot.

VW zette een stap voorwaarts met de lancering van ID.3 in september. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt momenteel 84 g/km in beide marktsegmenten. Sinds de lancering is de ID.3 een bestseller geworden in Noorwegen en andere landen.

Van januari tot oktober liet VW een gemiddelde CO2-uitstoot van 101 g/km in de particuliere markt en 104 g/km in de fleetmarkt optekenen. Zonder rekening te houden met de superkredieten zou de gemiddelde CO2-uitstoot 110 g/km bedragen op de “particuliere” markt en 113 g/km in de fleetmarkt (stippellijnen in de grafiek).

Audi

De gemiddelde CO2-uitstoot van de vloten neemt voortdurend af naarmate het aandeel van BEV en PHEV toeneemt. Bovendien spelen modellen zoals de Q5 plug-in hybride geen grote rol in de particuliere markt, terwijl de e-Tron registraties van maand tot maand fluctueren. Als gevolg daarvan stagneert de uitstoot op de particuliere markt.

BMW

De CO2-uitstoot is zowel bij de vloten als bij particulieren gedaald. Vooral vanaf september zijn de registraties van de i3, X5 PHEV en 3-serie PHEV modellen sterk gestegen.

De positieve effecten werden echter pas in oktober zichtbaar, omdat in september ook het aantal niet-elektrische voertuigen toenam. In absolute cijfers is de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloten aanzienlijk lager dan die van de particiliere klanten, omdat er bijna drie keer zoveel geëlektrificeerde voertuigen in de vloten zijn geregistreerd.

Kia

De evolutie van de CO2-uitstoot bij Kia is vergelijkbaar met die van BMW. De vloten registreerden opnieuw een toename van het aantal geëlektrificeerde voertuigen. De Niro neemt het leeuwendeel (bijna 73%) voor zijn rekening. Aangezien de registraties van het merk op de particuliere markt echter bijna drie keer zo hoog zijn als die van het wagenpark, ligt de gemiddelde CO2-uitstoot ruim boven het vlootgemiddelde van 76 g/km CO2.

Renault

Aangezien het aandeel van geëlektrificeerde voertuigen even hoog is voor particuliere voertuigen als voor voertuigen in de vloten, is de ontwikkeling in beide segmenten vergelijkbaar wat betreft de CO2-uitstoot. Renault is het enige merk dat zijn CO2-uitstoot in beide segmenten in de loop van het jaar voortdurend heeft verminderd.

De maand april wordt gekenmerkt door een bijzonder laag CO2-niveau in de vloten. In Italië werden tijdens de lockdown meer dan 360 elektrische Zoes en slechts 16 niet-geëlektrificeerde particuliere auto’s geregistreerd. Als gevolg daarvan is de gemiddelde CO2-uitstoot in de tien landen gedaald tot slechts 64 g/km.

#Auto #Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending