Bedrijfswagens elektrisch in 2026: Vincent Van Peteghem legt voorstel op tafel

In het regeerakkoord staat dat bedrijfswagens tegen 2026 koolstofneutraal moeten zijn. Maar de uitrol van het plan begint al in 2023… Federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) heeft zopas een voorstel in die zin aan de regering gedaan. Zo berichten onze collega’s van Mediahuis.

De bedrijfswagen wordt (voorlopig) niet in vraag gesteld. “Dit is een ander debat dat zal worden gevoerd in het kader van de grote belastinghervorming”, zei Van Peteghem tegen onze collega’s van Mediahuis. “De belangrijkste zorg is om de vloot milieuvriendelijker te maken. Om de sector op deze verandering voor te bereiden, moet dit besluit nu worden genomen.”

Het voorstel dat op tafel ligt

Vanaf 2026 zullen alleen nieuwe “emissievrije” bedrijfswagens aftrekbaar zijn. En volgens het voorstel zullen ze 100% aftrekbaar zijn. De uitrol van dit plan begint eigenlijk al in 2023. Zo zal de fiscale aftrekbaarheid van auto’s met een verbrandingsmotor die vanaf 2023 worden aangeschaft, jaarlijks geleidelijk worden verminderd, om in 2028 een nul-aftrek te bereiken. Deze geleidelijke invoering vanaf 2023 is geen nieuw idee. De CD&V heeft dit al in 2019 voorgesteld.

Lees hier alle details van het wetsontwerp over de fiscaliteit van de bedrijfswagens en de reactie van Mobia.

“Elke werkgever zal nog altijd aan zijn ­werknemer een benzine- of dieselwagen mogen aanbieden”, zegt Van Peteghem. “De vrije keuze blijft, maar vervuilende bedrijfswagens zullen niet meer kunnen rekenen op een fiscaal voordeel.”

Ook lichte vrachtwagens en ­motorfietsen zullen vanaf 2026 elektrisch moeten zijn, om nog volledig aftrekbaar te zijn. In het ­andere geval zijn ze nog maar voor 50 procent aftrekbaar. ‘We moeten vermijden dat werkgevers deze ­regel omzeilen door de bedrijfs­wagen te vervangen door bijvoorbeeld een bedrijfsmotorfiets”, zegt Van Peteghem

Laadpalen

Het succes van de elektrische ­wagen hangt ook af van voldoende laadinfrastructuur. Daarom stelt Van Peteghem een belastingvermindering van 45 procent voor bij de installatie van een laadstation thuis. Hij wil die incentive echter jaar na jaar afbouwen om er wat vaart in te brengen. Lees: wees er snel bij om er van te kunnen genieten. Een andere voorwaarde is dat die palen gevoed worden met groene energie – van bijvoorbeeld zonnepanelen of een groen contract – en voorzien zijn van slimme software, zodat het laden op het beste moment gebeurt. 

Bedrijven zullen hun investering in laadinfrastructuur voor meer dan 100 procent van de kostprijs fiscaal mogen aftrekken en bovendien versneld mogen afschrijven. Ook voor hen wordt het fiscale voordeel jaar na jaar wat afgebouwd. Het laadstation moet wel op een semi-publieke ruimte worden geplaatst. Een bedrijfsparking waar mensen uit de buurt na de kantooruren dus kunnen laden.

Van Peteghem zijn plan zal grondig bekeken worden, en dan in de eerste plaats door de Groenen. Zij pleiten er al jaren voor om de fiscaalgunstige behandeling van alle bedrijfswagens af te schaffen. Een fiscale aftrek voor wie een laadpaal installeert – voor wie zich dus een elektrische wagen kan veroorloven – is dan weer een struikelblok voor de socialisten.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine