Bedrijfswagens: iedereen expert!

Philip De Paepe, hoofdredacteur van het magazine FLEET, kaart het bedrijfswagenbashen aan.

Dankzij het klimaatdebat maakten we in duidingsprogramma’s en krantenartikels de afgelopen weken kennis met een hele rist aan experts. En velen daarvan hadden wel iets te zeggen over de bedrijfswagen. De meeste niet gehinderd door enige kennis over het onderwerp. Hun expertise is dan ook doorgaans vooringenomenheid, gemaskeerd als duiding. In casu betekent die duiding: bedrijfswagenbashen. “Aangezien er toch niemand rond de tafel zit die met een beetje kennis van zaken over het onderwerp kan praten, kan ik lekker mijn gang gaan.” Die insteek.

Maar dat was zonder VRT journalist Ivan De Vadder gerekend. In Terzake legde hij Groen-politicus Kristof Calvo het vuur aan de schenen met de pertinente vraag: gaat u de hardwerkende Belg 500 à 600 euro netto afhandig maken door zijn bedrijfswagen af te nemen? Ivan De Vadder – zelf bestuurder van een bedrijfswagen – keek ontsteld naar de andere studiogasten omdat hij er niet in slaagde een “ja” of “nee” uit Calvo te persen.

Onverstoorbaar ging Calvo door op zijn elan en serveerde hij met de vrijgekomen fondsen een mobiliteitsbudget voor alle werknemers. Rijbewijsloze Calvo is dan ook het soort ex-cathedra politicus dat nooit een echte job gehad heeft. Van de universiteit rechtstreeks naar “Jong Groen” en dan naar het kabinet van toenmalig Staatssecretaris Bruno De Lille als raadgever. Vervolgens het comfortabele pluche van het parlement in. Soms is het ook  nuttig om wat levenservaring op te doen voor je de maatschappij wil veranderen vanuit je eng-theoretische wereldbeeld. Hij heeft met andere woorden evenveel voeling met de burger als een chirurg met een drilboor.

Toen Calvo er op gewezen werd dat zijn communistische hersenspinsel onbetaalbaar is, draaide hij de lulkraan helemaal open met een “Wij maken ons sterk dat …”, wat politicus-speak is voor “we hebben geen idee maar hopen dat de kiezer zo dom is om er in te trappen.”

De “mobiliteitsexpert”

Maar als het over vooringenomenheid gaat, kan het nog altijd straffer. In een interview met De Morgen zegt “mobiliteitsexpert” Johan De Mol van de UGent het volgende. En ik citeer, want zoveel onzin kan je zelf niet verzinnen: “Je ziet het zelfs aan de rijstijl van chauffeurs. Ik stop ruim op tijd voor verkeerslichten. Want stel dat het rood wordt: dan verbruik ik minder door rustig naar het verkeerslicht toe te rijden. Chauffeurs met een tankkaart zie je veel vaker blijven gas geven tot op het allerlaatste moment.”

De man moet paranormale gaven hebben als hij weet wie wel en wie niet een tankkaart heeft. Puike wetenschappelijke analyse ook van deze “expert”. Voorts raaskalt de man verder over skivakanties met de tankkaart, terwijl het overgrote deel van de tankkaarten alleen in België gebruikt kunnen worden. Van een zwaktebod gesproken.

Ideetje: het is hoog tijd dat de media het roer omgooien. Minder experts en meer mensen uit de echte wereld. Nodig eens een bestuurder van een bedrijfswagen uit in de TV-studio. Het zou waarschijnlijk meer zeggen over de realiteit van de werkende auto-mobiele mens dan alle politici en “experts” samen. Gewoon doen, Ivan! Want ik heb zo het gevoel dat ook jij verknocht bent aan je bedrijfswagen.

Hieronder kan u het desbetreffende fragment met Ivan De Vadder en Kristof Calvo (her)bekijken.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!