Bedrijfswagens in de lift, particulier neemt gas terug

DSC_1818-w800-h600Vorig jaar zijn in België minder nieuwe personenwagens van particulieren en zelfstandigen ingeschreven ten opzichte van 2014. Het aantal nieuwe bedrijfswagens steeg dan weer flink. Dat maakte Thierry van Kan, voorzitter van Febiac, bekend tijdens de persdag van het Autosalon.

Een half miljoen auto’s

In 2014 werden net iets meer dan een half miljoen nieuwe wagens ingeschreven in ons land, namelijk 501.066. Daarvan kwamen er 238.921 op het conto van de particulieren, wat een daling met 1,8 procent ten opzichte van 2014 is. De zelfstandigen lieten vorig jaar 15.161 nieuwe personenwagens inschrijven, een daling met 7 procent tegenover een jaar eerder. De geleasde bedrijfswagens waren vorig jaar dan weer goed voor 129.542 inschrijvingen van nieuwe auto’s, een stijging met 12,4 procent. De bedrijfswagens zonder leasing kenden een toename van het aantal registraties met 8,7 procent tot 117.442 stuks.

Populariteit diesels tanende

Grote aardverschuivingen zijn er nog niet in de mix tussen diesel en benzine maar stilaan begint zich toch een kleine shift af te tekenen. Van de nieuwe personenwagens in België was 59,9 procent uitgerust met een dieselmotor, waar dat in 2014 nog 62 procent was. Het aandeel benzinewagens steeg van 35,9 procent in 2014 naar 37,8 procent in 2015. Alternatieve brandstoffen halen nog steeds heel kleine aandelen, wat Thierry van Kan in de eerste plaats wijt aan het ontbreken van steunmaatregelen. Van Kan brak ook nog een lans voor de bedrijfswagens, die nog steeds wordt afgeschilderd als veroorzaker van files. Volgens van Kan wordt dit tegengesproken door de cijfers, die aangeven dat de markt van de bedrijfswagens in de eerste plaats een vervangmarkt is. De groei van het totale wagenpark zit in de eerste plaats bij de tweedehandswagens, die in 2015 met 3,4% groeide.

Het Belgische wagenpark blijft jaar na jaar verouderen. De gemiddelde leeftijd van een Belgische personenwagen kwam vorig jaar uit op 8,72 jaar, waar dat in 2014 nog 8,51 jaar en in 2003 nog 7,72 jaar was. Dit cijfer zou volgens Febiac nog hoger zijn zonder het aandeel bedrijfswagens, die een gemiddelde leeftijd van 4 jaar hebben.

#Autosalon 2016

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine