Belgisch bedrijf lanceert hardtop die brandstofverbruik vermindert

Het Belgische bedrijf AutoAccess heeft zonet zijn nieuwste hardtop Type E+ Air voorgesteld. Dankzij zijn aerodynamische kwaliteiten verlaagt deze hardtop de luchtweerstand, wat resulteert in een efficiënter brandstofverbruik op de autosnelweg.

AutoAcces heeft voor de ontwikkeling van deze aërodynamische hardtop samengewerkt met zijn partner Airshaper, een bedrijf gespecialiseerd in de optimalisatie van de aerodynamica van een bepaald design. In dit geval gebeurde het ontwikkelingswerk op basis van de nieuwe Isuzu D-Max.

Windtunnel

De test bestaat erin via een virtuele windtunnel een windstroom los te laten op het voertuig dat aan een bepaalde snelheid rijdt.

Eerst werd de wagen getest zonder hardtop. Daaruit is duidelijk af te leiden dat er een zog wordt gecreëerd in de laadbak van de wagen. Met de Type E+ Air hardtop op de wagen verdwijnt dit zog naar achterkant van de wagen. Het voordeel hiervan is dat het geluid dat in de laadbak wordt gecreëerd ook naar achter wordt geplaatst dankzij de hardtop, dus verder weg van de bestuurder.

Winst tussen concept 1 en 2

AutoAcces ontwikkelde twee concepten en bij het tweede bleek de winst nog groter. Het significante verschil voor een efficiënter brandstofverbruik zit in de aanpassing van het dak en de spoiler van de hardtop. Door deze lichtjes te laten afhellen ten opzichte van het eerste concept, ontstaat er een verminderde luchtweerstand van 3%. Uitgerekend resulteerde dit dan weer in een verminderd brandstofverbruik van 1.5% ten opzichte van de test met de eerste concept. Daarnaast zijn ook de langsdragers mee in het dak verwerkt, wat eveneens gunstig is voor de aerodynamica.

Oog voor stijl

Ondanks dat de grootste aandacht hier uitgaat naar het design van de hardtop, zijn ook de uiterlijke kenmerken drastisch aangepakt. Zo is het dak en een deel van de achterste stijlen volledig zwart gemaakt. Daarnaast zijn ook de zijramen volledig vernieuwd. Deze zijn eenvoudig te bedienen via een drukknop, waardoor ze volledig naar boven kunnen worden geopend. Ten slotte zijn de langsdragers op een elegante manier in het dak verwerkt. Alle andere gekende features blijven behouden, waaronder centrale vergrendeling op de zijramen en achterklep, binnenverlichting en -bekleding, achterruitverwarming, etc.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine