Belgische autodealers hoopvol voor 2013

autodealers-w800-h600Volgens 360 concessiehouders is de autoverkoop in januari 2013 met 6,61 % gestegen t.o.v. dezelfde maand in 2012. Het in deze enquête gerapporteerde verkoopresultaat vertegenwoordigt bijna 45 % van het aantal inschrijvingen van personenwagens in België, wat deze rondvraag zeer representatief maakt.

Tijdens de salonmaand januari werden er in 2013 enkele duizenden voertuigen (+13,31 %) meer ingeschreven dan in januari 2012. We kunnen echter niet genoeg herhalen dat inschrijvingscijfers * geen betrouwbare, actuele maatstaf zijn om de toestand van de Belgische automarkt te evalueren. FEDERAUTO ontwikkelde daarom sinds vorig jaar een systeem waarbij de autoverdelers systematisch worden ondervraagd over hun verkoopresultaten.

De FEDERAUTO-verkoopbarometer wordt een eerste maal in het jaar georganiseerd in februari, waarbij de autoverdelers hun resultaten rapporteren na het voorbije autosalon. Na de belangrijke salonmaand wordt de FEDERAUTO verkoopbarometer op trimestriële wijze herhaald om de Belgische automobielmarkt op een betrouwbare wijze te kunnen evalueren op basis van reële en actuele cijfers. De deelnemende concessiehouders krijgen bovendien gedetailleerde feedback van de resultaten, met respect voor de anonimiteit van alle respondenten.

Deze rondvraag brengt echter meer aan het licht dan enkel verkoopresultaten. Vele autoverdelers hebben kritiek op de marketingmethodes van hun importeur, die de consument constant met kortingen en nettoprijzen om de oren slaat… Vaak moet de verkoper namelijk de klant duidelijk maken dat bepaalde acties maar voor een beperkte periode of op een beperkt aantal (stock)wagens van toepassing is, wat door de consument niet altijd op begrip onthaald wordt.

De verkoopcampagnes zijn bovendien al lang niet meer beperkt tot de salonperiode, maar starten vroeger en vroeger het jaar voordien, om langer en langer te blijven duren na het autosalon. De meeste campagnes worden bovendien gevoerd mits (financiële) ondersteuning van de importeur, waarbij de autodealer bijkomende inspanningen wordt gevraagd op het vlak van financiering en marge, met een negatieve invloed qua rentabiliteit van het dealerbedrijf tot gevolg.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto