De tweedehandsmarkt in Europa maakt na de lockdown een snelle remonte, zo blijkt uit de statistieken van Indicata Market Watch. En België doet het nog beter dan het gemiddelde …
Market Watch van Indicata (onderdeel van remarketeer Autorola) geeft maandelijks updates over de trends binnen de tweedehandssector. Kijken we naar de cijfers van mei en de gecumuleerde cijfers voor het jaar tot nog toe, dan tekent zich een duidelijk herstel af in 13 Europese landen. De daling bedroeg 17% gedurende de eerste vijf maanden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de laatste week van mei was die verder geslonken tot 9%.
Minder diesel, meer benzine en hybrid
Een andere duidelijke trend: diesels boeten duidelijk aan populariteit in, terwijl er meer hybride, elektrische en benzinewagens gekocht worden. Bijgaande grafiek toont nog wel een daling voor benzine, maar die moet gezien worden in het kader van de algemene marktdaling van 17%. Netto is er dus een stijging.
België: snelle come back
De Belgische tweedehandsmarkt laat na de lockdown een van de snelste remontes optekenen in Europa. In de hele maand mei was er nog een daling van 15% maar de wekelijkse run rate, waarbij men van week tot week telt, is sinds april verviervoudigd. Waardoor we eind mei al op het niveau van vorig jaar zaten.
De trend naar minder verkoop van diesels (-29,88%) zet zich in België nog sterker door dan in de rest van Europa. Klanten maken de switch naar hybride (+15%) en benzine (+6,21%).
Er worden in België ook meer jongere modellen verkocht (0 tot 3 jaar) ten nadele van de oudere. De sterkste daling laat zich optekenen bij de modellen met een leeftijd tussen de 6 en 12 jaar (in totaal meer dan 40% daling).
Een positieve noot: de prijzen bleven tijdens de lockdown en daarna ook stabiel. Nog een opvallende trend: Belgische dealers hebben – in tegenstelling tot hun collega’s in andere Europese landen – hun stock de afgelopen weken aangevuld, wat hen toelaat om ook aan de sterk stijgende vraag te voldoen.
#Auto #Fleet Dealers #Internationaal