Benzine, diesel en elektrisch op de weegschaal, segment per segment

Alphabet Belgium zag het aandeel benzinewagens stijgen van 2 naar 20 % over een periode van twee jaar. Geen wonder dus dat de leasingmaatschappij de laatste tijd geregeld over de voordelen van benzinewagens communiceert. Eerst verspreidde Alphabet een lijst van negen wagens waarvan het VAA voordeliger is voor de benzinevariant en nu verspreidt het de resultaten van een jaarlijkse studie naar het omslagpunt tussen rijden op benzine, diesel of elektriciteit. De grote conclusie: benzinewagens integreren in een vloot wordt steeds interessanter …

Segmenten Compact en Economy

Compact (Citroën C1, Opel Karl, VW Up!, etc.)

Terwijl in het Compact segment een benzinewagen in alle omstandigheden voordeliger is, kennen benzinewagens in het Economy segment een duidelijk voordeel bij een jaarlijks kilometrage tot 30.000 km en een looptijd van 48 maanden. CNG-wagens hebben een lagere TCO en vormen zo een voordelig alternatief. Wie inzet op duurzaamheid kan kiezen voor een hybridewagen. Deze aandrijvingsvorm resulteert zelfs bij hogere jaarkilometrages en langere looptijden in een gunstige TCO. Full electric wagens, zoals de Volkswagen E-up en de Renault ZOE, vormen in dit segment eveneens een uitstekend alternatief.

Economy (Audi A1, Ford Fiesta, etc.)

Segmenten Business en Business+ 

Ook in de categorieën Business en Business+ verschuift het omslagpunt. Hogere jaarkilometrages tot respectievelijk 35.000 km en 30.000 km met een looptijd van 48 maanden kunnen best worden afgelegd met een benzinemotor. Dit is een duidelijke verandering in het voordeel van benzinewagens in vergelijking met het omslagpunt 2017.

Business (BMW 1- & 2-reeks, Mercedes A- & B-klasse etc.)

Ook hybride- en elektrische wagens en CNG vinden in deze segmenten hun weg tussen de klassieke aandrijvingen en zijn economisch gezien een goed alternatief. Elektrische voertuigen zijn weliswaar duurder in aankoop, maar kunnen in de meeste gevallen rekenen op een lagere TCO, mede dankzij een gunstige fiscale aftrekbaarheid, zuinig verbruik, lage CO2-uitstoot en lager Voordeel Alle Aard.

Business+ (BMW 3-reeks, VW Passat, etc.)

Segmenten Executive en Luxury 

Executive (BMW 5-reeks, Lexus GS, Volvo XC60, etc.)

In de categorieën Executive en Luxury is er eveneens een positieve evolutie op te merken in het voordeel van benzinewagens, al ligt het omslagpunt nog aanzienlijk lager dan bij de eerder genoemde categorieën. Het is voordelig om te opteren voor een benzinemotor indien men minder dan 20.000 km per jaar (executive) en 15.000 km per jaar (luxury) rijdt, gecombineerd met een looptijd van 48 maanden. Bij hogere jaarkilometrages blijft de traditionele dieselmotor in het algemeen wel voordeliger. In het luxury segment is er een uitgebreide keuze aan (plug-in) hybridewagens, die vaak een lagere TCO hebben dan de dieselequivalenten, vooral bij jaarkilometrages tot 25.000 of 30.000 km.

Luxury (Audi A7, Mercedes S-klasse, Tesla Model S, etc.)

Wat zijn de redenen voor de verschuiving van het omslagpunt naar benzine?

  • Benzinemotoren zijn goedkoper in aankoop en voordeliger in onderhoud.
  • Brandstofverbruik is de laatste jaren sterk verbeterd.
  • De ontwikkeling van nieuwe technologieën voor benzinemotoren is in een stroomversnelling gekomen.
  • Door de toenemende interesse in benzinewagens worden de restwaardes van benzinewagens gunstiger ingeschat.
  • De brandstofprijzen voor diesel en benzine groeien steeds meer naar elkaar toe en zullen eind 2018 volledig geharmoniseerd zijn.

Ondanks het feit dat België tot voor kort een dieselland was, is het ons advies om steeds de vergelijking te maken met de beschikbare alternatieven, zoals benzine varianten en andere aandrijvingsvormen. Ze zijn niet alleen beter voor het milieu maar kunnen ook een gunstig effect op de TCO hebben. Bij het berekenen van de TCO in deze studie zijn we uitgegaan van van de huidige brandstofprijzen. Eenmaal de brandstofprijs van diesel en benzine volledig geharmoniseerd is, zal het omslagpunt 5.000 km verschuiven in het voordeel van benzinewagens. Door de nieuwe fiscaliteit zal de TCO van PHEV-wagens in vele gevallen in negatieve richting evolueren maar gunstiger blijven dan de diesel- of benzinevariant.

Tags: Auto Fleet