Beslist! Vanaf 2035 verbod op nieuwe wagens met verbrandingsmotor

“Een cruciale mijlpaal om de klimaatdoelstellingen te halen”, zo noemde Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen de stemming gisterenavond in het Europees parlement waar over het lot van de verbrandingsmotor werd beslist.

In 2035 valt het doek voor de verbrandingsmotor. Dat is de uitkomst van een stemming van het Europees parlement van gisterenavond, toen over het wetsvoorstel van de Europese Comissie gestemd werd. Vanaf 2035 komt er immers een stop op de verkoop van benzine- en dieselwagens in de Europese Unie. Ook hybrides, al dan niet met een stekker, vallen daaronder. Nieuwverkochte wagens mogen met andere woorden niets meer uitstoten, waardoor de facto enkel EV’s en wagens op waterstof overblijven.

De beslissing van het Europees parlement kadert in de strategie “Fit for 55”, die de uitstoot van broeikasgassen van de Unie in het jaar 2030 55% lager wil dan in referentiejaar 1990. Tegen 2050 wil de EU zelfs koolstofneutraal zijn. Aangezien de automobiel voor zo’n 15% van de uitstoot staat, is met deze beslissing alvast een grote stap gezet. Veel constructeurs nemen trouwens al de vlucht vooruit en kondigden de voorbije jaren aan dat ze in de toekomst geen wagens met verbrandingsmotor meer zouden bouwen. Jaguar is één van de eerste merken (al in het jaar 2025), veelal wordt 2030 als een kanteljaar gezien (onder meer Volvo, Ford, …)

Ferrari-amendement

Toch zullen er in 2035 nog wagens met een verbrandingsmotor verkocht worden. In de tekst wordt immers een afwijking toegestaan aan nichefabrikanten of fabrikanten die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, waardoor ze tot 2036 kunnen worden uitgerust met een verbrandingsmotor. Deze clausule – ook wel het “Ferrari-amendement” genoemd omdat vooral de Italianen voorstander waren vanwege de sportwagenindustrie in hun land – zal vooral luxemerken ten goede komen.

Een andere hoop voor de verbrandingsmotor, is de zogenaamde e-fuel. De Europese tekst laat de deur immers open voor synthetische brandstoffen. Als deze kunnen garanderen dat er geen uitlaatgassen worden uitgestoten, zouden verbrandings- en/of hybride motoren onder voorwaarden de overeenkomst kunnen overleven.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine