Bespreking van de groene bedrijfswagen in het parlement: get your facts straight

Gisterenmiddag werd de hervorming van de fiscaliteit van de bedrijfswagen, die vanaf 2026 enkel 100% elektrische wagens nog fiscaal aantrekkelijk maakt, besproken in de Kamer. De verschillende partijen gaven allemaal hun mening over het wetsontwerp, maar hadden hun feiten niet allemaal op een rijtje. De wettekst slecht gelezen, wat minder op de hoogte van de huidige automarkt, … FLEET.be hield alvast een factcheck.

We geven chronologisch en beknopt de argumenten van de verschillende sprekers weer. De uitspraken in het cursief/bold worden chronologisch en cursief onder elke tekst gekaderd.

Joy Donné (N-VA):

Wij zijn het eens over globale doelstelling, namelijk CO2 reduceren, maar niet over wijze waarop. Wij staan achter de uitstootreductie, maar de transitie is volgens ons verkeerd. Je moet immers iedereen meekrijgen en dus moet hij haalbaar en betaalbaar zijn. Ik wil het dan ook niet over 2026 en later hebben, maar de volgende paar jaren. Binnen anderhalf jaar worden wagens met verbrandingsmotor, maar ook hybrides fiscaal gepenaliseerd ten opzichte van het huidige regime.

Ik heb daar problemen mee: bedrijfswagens worden sowieso fiscaal duurder omdat de uitstootnormen verstrengen, tot 300 miljoen extra de volgende jaren. Ten tweede is het aanbod elektrische wagens binnen anderhalf jaar, wanneer de wet in voege treedt en wagens dus fiscaal gestraft worden, onvoldoende, vooral in de goedkopere segmenten, waar de TCO nog iets nadeliger is voor stekkerwagens. En ten derde natuurlijk de laadpaalinfrastructuur die onvoldoende is. Als in deze voorwaarden wordt voorzien, kunnen wij meegaan in deze wetgeving. Indien niet, stemmen wij tegen vanwege onvoldoende sociale maatregelen in de tussenfasen.

Factcheck: Wagens met verbrandingsmotor aangekocht of geleased vanaf 1 juli 2023 worden inderdaad fiscaal bestraft, maar pas vanaf 2025.

Dieter Van Besien (Ecolo-Groen):

Bedrijfswagens zorgen voor verschillende problemen: uitstoot, mobiliteit enzovoort. Want bedrijfswagens zijn groter, stoten meer uit en rijden meer kilometers dan particuliere wagens. Wij proberen die problemen zo veel mogelijk weg te werken, in dit geval de uitstootcasus. De autosector zegt tegen 2025 EV’s te kunnen bouwen die qua prijs competitief zijn. De leasingsector ziet een businessmodel om EV-eindecontractwagens in België te verkopen. Mobility & Environment noemt het één van de belangrijkste klimaatmatregelen die we kunnen nemen. We kunnen met andere woorden een gigantische stap vooruit zetten. Maar we mogen niet vergeten ook het mobiliteitsvraagstuk aan te pakken en ook andere mobiliteitsmodi te promoten.

Factcheck: de gemiddelde uitstoot van bedrijfswagens ligt lager dan die van particuliere wagens. Bovendien geven veel onderzoeken aan dat gemaakte kilometers met de bedrijfswagen hoofdzakelijk met een (veelal meer vervuilende) particuliere wagen zouden worden afgelegd indien de bedrijfswagen zou worden afgepakt. De totale uitstoot van het Belgisch wagenpark zou met andere woorden hoger liggen.

Reccino Van Lommel (Vlaams Belang):

De Belgische staat is hol en bol omdat hij steeds opnieuw de hardwerkende Vlaming laat betalen. De staat zit graag in de zakken van de mensen en ondernemers die welvaart creëren. We hebben nu al de hoogste belastingen van de hele wereld. Net daarom zijn die bedrijfswagens trouwens zo populair, want zo hou je arbeid betaalbaar.

Bedrijfswagens moet je echter in perspectief plaatsen: 700.000 bedrijfswagens is 10% van het aantal wagens. Ze zijn ook jonger. Bedrijven nemen met andere woorden hun verantwoordelijkheid. Toch zullen zij ervoor moeten opdraaien, zodat de tweedehandsmarkt voor particulieren voldoende gestoffeerd is.

Bovendien is dit de zoveelste fiscale wijziging en in 2026 zal er nog één volgen, want dan mag er volgens de wet een herevaluatie plaatsvinden. En die zal er ook zijn, want ons land zal op dat moment opnieuw krap bij kas zitten en de misgelopen miljoenen die de auto nu opbrengt moeten compenseren. En dan hebben we het nog niet gehad over de kostprijs elektrische wagens: wie een wagen met 400 km autonomie wil, moet 65.000 euro neertellen. Een kmo gaat dat niet betalen.

Factcheck: 1. Klopt niet volledig, de aftrekbaarheid van elektrische bedrijfswagens daalt in de tijd vanaf 2026. Bovendien zal er meer elektriciteit worden verbruikt, waar BTW en accijnzen op geheven worden.

2. Klopt niet: wagens met 400 km autonomie heb je al voor een goeie 40.000 euro. Bovendien is via leasing die grote brok veel behapbaarder en is de TCO van grotere elektrische wagens voordeliger ten opzichte van hun alternatief met verbrandingsmotor.

Marie-Christine Marghem (MR):

Dit wetsontwerp raakt aan verschillende belangrijke aspecten van het beleid: klimaat, fiscaliteit, … en is dus een compromis. Belangrijk is voor ons dat niet aan het VAA wordt geraakt, dat onder meer op basis van catalogusprijs en CO2 wordt berekend. Wij vinden wel dat het van dichtbij moet opgevolgd worden aangezien we niet zeker zijn van voldoende elektriciteitsproductie of van een net dat al die extra wagens aankan.

Factcheck: Engie heeft reeds bevestigd dat ons elektriciteitsnet zonder problemen 1 miljoen extra EV’s aankan. Dat zijn er meer dan de 600 à 700.000 bedrijfswagens die er vandaag zijn. We hebben met andere woorden nog wel even tijd om het net klaar te maken voor een volledig elektrisch wagenpark, al legt Marghem hier met rede de vinger op de wonde dat dit op langere termijn, wanneer ook de particuliere markt elektrificeert, uiteraard een kost met zich meebrengt. Ook de elektriciteitsproductie (en de CO2-uitstoot ervan, zoals het debat kerncentrales-gascentrales) is zeker de moeite waard, maar leidt ons te ver af van het debat dat vandaag in de kamer gevoerd werd.

Jef Van Den Bergh (CD&V):

Het vraagstuk van de bedrijfswagen is er vooral één van loonkost en loonvorming. Daarnaast zijn er gevolgen voor klimaat en mobiliteit. Er zijn met andere woorden grote belangen. Ons doel is dit systeem dan ook niet af te schaffen, daar wint niemand bij, maar als een instrument van vernieuwing te maken. We gebruiken het wel nu, maar op termijn moeten we de alternatieven interessanter maken om de mobiliteitsknopen te ontwarren. Daarin zie ik het mobiliteitsbudget als aantrekkelijk alternatief. Maar dan moeten we het aanpassen (de aanpassingen kan je hier lezen).

Marco Van Hees (PVDA-PTB):

De bedrijfswagen is een ongelofelijk cadeau aan het patronaat. Deze is ook sociaal onrechtvaardig: vooral de werknemers met hogere lonen profiteren hiervan. Wij willen de afschaffing van de bedrijfswagens, gecompenseerd door een bruto loonsverhoging bij de werknemer, die netto hetzelfde overhoudt. Bovendien is dit geen oplossing voor de verkeersproblemen.

Factcheck: 1.Voor een werknemer is een bedrijfswagen goedkoper dan privé autobezit, bleek onder meer uit deze studie.

2. Dit zorgt uiteraard voor een hogere factuur (loonkost) bij de bedrijven. Bovendien kopen veel werknemers in dat geval een goedkopere, meer vervuilende wagen om hun verplaatsingen, met alle klimaatgevolgen van dien. Aan dit idee zijn dus ook gevolgen verbonden.

Joris Vandenbroucke (Vooruit):

Het is slim om de fiscale hefboom te gebruiken omdat je op korte termijn die bedrijfswagens kan elektrificeren en via de tweedehandsmarkt de particulieren kan bereiken. Door de degressiviteit van de aftrekbaarheid van die elektrische bedrijfswagens, zorgen we er wel voor dat er geen gat in de begroting wordt geslagen.

Factcheck: Niet volledig juist, aangezien hier geen exacte cijfers rond bekend zijn. De regering houdt een voet achter de deur met herevaluaties in functie van de financiën. Maar die zorgen op hun beurt voor fiscale onzekerheid en da’s nu ook niet bepaald gunstig.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine