Binnenkort een auto voor minder dan 100 euro per maand in België, dankzij sociale leasing?

De verklaring van Arizonaregering gaat (heel kort) in op het concept van sociale leasing. Dit bestaat ook in Frankrijk. Wat houdt het in? Hoe werkt het bij onze Zuiderburen? En wat zijn de ideeën voor de Belgische markt? FLEET.be maakt de balans op.

“De regering zal een steunmechanisme onderzoeken voor sociale leasing van elektrische voertuigen, gericht op werknemers met een inkomen onder een bepaalde drempel.”

Dit kunnen we lezen in de verklaring van de Arizonaregering, waarvan we zaterdag de belangrijkste punten deelden.

Sociale leasing bestaat al in andere landen, met name in Frankrijk.

Sociale leasing vanuit Frans perspectief

Om de overgang naar elektrische voertuigen te versnellen, introduceerde de Franse overheid op 1 januari 2024 een elektrisch leaseprogramma (ook bekend als “sociale leasing”). Met dit initiatief kun je een elektrisch voertuig leasen voor een maandelijks bedrag onder de € 100 voor een stadsauto (of onder de € 150 voor een gezinsauto).

De regeling werd een paar weken na de lancering opgeschort, een slachtoffer van het succes. De Franse regering had namelijk gerekend op 20.000 tot 25.000 begunstigden. Maar in een paar weken tijd werden zo’n 50.000 bestelformulieren ondertekend. En daar bleef het niet bij. In slechts zes weken werden meer dan 90.000 aanvragen geregistreerd.

50.000 bestellingen vermenigvuldigd met 13.000 euro (wat de steun van de Franse regering vertegenwoordigt) betekent een budget van ongeveer 650 miljoen euro voor het land.

Wat is sociale leasing en voor wie is het bedoeld?

Sociale leasing omvat zowel leasing op lange termijn als leasing met aankoopoptie. Dit kunnen tweedehandswagens of voertuigen met retrofit zijn.

Dit programma is bedoeld om elektrische mobiliteit voor woon-werkverkeer te stimuleren.

Dit zijn de voorwaarden waaraan in 2024 moest worden voldaan om in aanmerking te komen voor een sociale lease in Frankrijk:

  • Meerderjarig zijn en in Frankrijk wonen
  • Het gezinsinkomen mag niet hoger zijn dan €15.400 per jaar
  • Meer dan 15 km van het werk wonenMet de eigen auto naar het werk gaan, of meer dan 8.000 km per jaar reizen in het kader van het werk
  • Met de eigen auto naar het werk gaan, of meer dan 8.000 km per jaar reizen in het kader van het werkHet leasecontract moest een looptijd van minimaal drie jaar hebben
  • Het leasecontract moest een looptijd van minimaal drie jaar hebben

Deze sociale leasing vereiste geen initiële bijdrage, die volledig door de staat werd gedekt. In feite moesten dealers deze bijdrage “voorschieten” en terugbetaling vragen aan de Franse autoriteiten.

Noteer ook dat deze prijs van minder dan €100 – een door de overheid opgelegd plafond – de kosten van verzekering of elektrisch opladen niet omvatte.

Welke auto’s kwamen in aanmerking voor social lease?

Om in aanmerking te komen voor de “boodschappenlijst”, mocht de auto in kwestie niet meer dan €47.000 kosten. Ze mocht ook niet meer dan 2,4 ton wegen. Tot slot moest ze een bepaalde milieuscore hebben (om in aanmerking te komen voor een ecologische bonus die specifiek is voor Frankrijk).

Onder de aangeboden stadsauto’s stonden bijvoorbeeld een Renault Twingo E-Tech voor €40/maand, een Citroën ë-C3 voor €54, een elektrische Fiat 500 voor €89, een Hyundai Kona Electric voor €95 en een Nissan Leaf voor €65. Maar dat was niet de volledige lijst.

Aan de “gezinskant” was er een Volkswagen ID.3 voor 109 euro/maand, een Renault Megane E-Tech voor 150 euro, een Skoda Enyaq voor 149 euro en de Peugeot e-Rifter voor 139 euro.

Opnieuw sociale leasing in 2025?

Sociale leasing zal in Frankrijk worden vernieuwd in 2025 (waarschijnlijk in de tweede helft van het jaar), maar met een verlaagd budget, van 650 miljoen naar 300 miljoen. De overheidssubsidie van 13.000 euro per auto wordt verlaagd naar 3.000 euro. Hierdoor zou de minimale maandelijkse huur 100 euro moeten zijn…

Wat gebeurt in België?

We legden de vraag voor aan de directie van Renta, de federatie van autoverhuurders in België, die liever niet reageerde en genoegen nam met:“We wachten liever af wat ze hier precies mee bedoelen. Het is op dit moment niet duidelijk”.

Het lijkt dus vrij voor de hand te liggen dat leasing- en verhuurprofessionals (nog) niet zijn benaderd door de onderhandelaars van het regeerakkoord.

De analisten van FLEET.be zijn verdeeld in twee denkrichtingen:

  1. En wat als sociale leasing een van de oplossingen zou zijn die eindelijk een tweedehandsmarkt voor EV’s zou creëren, iets waar de leasesector op heeft gewacht, zoals Renta-voorzitter Johan Portier ons vertelde in een podcast (luister er hier nog eens naar)?
  2. Tenzij leasemaatschappijen opnieuw geconfronteerd worden met vragen over de solvabiliteit van de doelgroep (die nog moet worden bepaald), zoals gebeurde bij de lancering van de eerste leaseformules voor particulieren?

Op dit moment kan er geen antwoord worden gegeven. In elk geval zal FLEET.be deze kwestie op de voet volgen.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine