Blazen de constructeurs hun CO2-waarden bewust op?

De Europese Commissie verdenkt er en aantal constructeurs van dat ze de CO2-waarden in de WLTP-tests bewust proberen te verhogen. Dit zouden ze doen om de CO2-doelstellingen die Europa voor 2025 heeft vastgelegd (en waar zware boetes aan verbonden zijn) makkelijker te halen. Dit verrassende nieuws was althans vanmorgen te lezen bij onze collega’s van De Tijd.

U weet het ongetwijfeld al, alle constructeurs moeten hun wagens aan de WLTP-test onderwerpen om een beter preciezer zicht te krijgen op hun brandstofverbruik en uitstoot. En reëler betekent in dit geval hoger: de waarden verhogen met 15 tot 30% bij deze nieuwe meetmethode.

Zonder twijfel weet u dat de gemiddelde nieuwe wagen die vanaf 2021 wordt verkocht in Europa slechts 95 gram CO2 per kilometer mag uitstoten. Om dit te bereiken moet elke constructeur een bepaald, vooraf onderhandeld doel halen. Indien dat niet bereikt wordt, riskeren de constructeurs in kwestie zware boetes. En in 2025 moet het in 2021 gehaalde cijfer nog eens met 15% naar beneden.

Geknoei met de WLTP-test?

En het is in die constructie dat enkele constructeurs een achterpoortje hebben gevonden volgens de Europese Commissie. Indien zij hun waardes voor 2021 kunstmatig verhogen, is het immers makkelijker om vier jaar later winst te boeken. De commissie zegt alvast bewijs te hebben dat constructeurs de helft van die 15% winst al kunnen halen door hun CO2-waardes op te blazen.

Volgens de Commissie gebeurt de manipulatie door de start-stop functie van hun modellen sneller te laten ingrijpen, zodat de motor langer draait en door de batterij te ontladen, zodat de alternator deze moet herladen tijdens de test.

Opmerkelijke verdachtmaking

De commissie maakte deze verdenkingen over aan het Europees Parlement en de lidstaten, zonder een specifiek merk te noemen.

Dit nieuws is des te opvallender omdat heel wat landen hun fiscaliteit laten afhangen van CO2-waarden. Zijn de constructeurs bereid om het risico te nemen om vandaag gestraft te worden op het vlak van verkoop om enkele miljoenen te winnen in 2025? Moeilijk te geloven. Zeker omdat er in 2021 al monsterboetes dreigen en heel wat constructeurs de targets van 2021 al (voorlopig) niet lijken te halen.

Tenzij er een akkoord is tussen de constructeurs onderling, hetgeen de Commissie vermoedt. Maar dan komt meteen een andere vraag: zijn de constructeurs bereid met elkaar rond de tafel te gaan zitten en dit alles af te spreken? Bronnen in de sector zijn alvast duidelijk: zoiets is onmogelijk!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine