BMW iX3: Freude am Fahren intact

Een telefoontje van de invoerder: “We hebben enkele dagen de nieuwe elektrische iX3 in het land”. En of we daar even wilden mee rijden. Een volmondig ja! De iX3 is immers een belangrijk model voor de constructeur uit Beieren. Want na de i3, die met zijn bijzondere look voor- en tegenstanders had, is dit het pas het tweede full electric model van BMW.

De filosofie achter de iX3 en de i3 is behoorlijk verschillend. De in 2013 gelanceerde i3 had/heeft een eigenzinnige look die zijn elektrische inborst ook visueel in de verf moet zetten. Op enkele designdetails na is de iX3 echter een “gewone” X3 (ook nog steeds verkrijgbaar met diesels, benzinemotoren en als plug-in hybride), alleen zijn elektrische aandrijving maakt hem anders.

Geen slappe hap

En voor die aandrijving kiest BMW een eDRive elektrische motor van de vijfde generatie: 286 pk aan vermogen en een indrukwekkend koppel van 400 Nm worden naar de achterwielen gestuurd. Een pittige technische fiche dus. Zijn elektriciteit haalt de motor uit een 74 kW batterij die op papier goed zou moeten zijn voor een autonomie tot maximaal 460 km. Hoe snel je hem kan laden hangt vooral af van de laadpaal waar je hem inplugt. Technisch kan deze elektrische Beemer er alvast vaart achter zetten als het nodig is. Hang je hem aan een DC-snellader (gelijkstroom), dan kan hij laadsnelheden aan tot 150 kW. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat je de batterij in een dik half uur voor 80% volpompt. Maar rustig een nachtje thuis laden behoort ook tot de mogelijkheden. Met AC (wisselstroom) kan dat eenfasig tot 7,4 kW en driefasig tot 11 kW. Bij deze laatste duurt een volledige laadbeurt 7,5 uur en bij de 7,4 kW-lader zit je rond de 10 uur.

Op enkele designdetails na is de iX3 een “gewone” X3, alleen zijn elektrische aandrijving maakt hem anders.

Rijden: aan vermogen geen gebrek

Als je een auto maar een paar uur kan testen, ben je niet geneigd om de eco-toer op te gaan. Dan wil je gewoon weten wat hij in huis heeft. En de elektrische iX3 heeft ons niet teleurgesteld. Weliswaar geen verschroeiende “insane” toestanden zoals bij een niet nader genoemd merk maar nog steeds genoeg om aan de verkeerslichten het plebs met verbrandingsmotoren heel snel klein te zien worden in de achteruitkijkspiegel. In cijfers: van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 180 km/u (begrensd). Omdat hij achterwielaandrijving heeft, verschilt deze iX3 qua rijgedrag niet zoveel van de andere versies. Voor een SUV dus behoorlijk strak en sportief.

Conclusie

Jaren geleden was ik al van mening dat een aanvaarding van EV’s het snelst zou gaan indien constructeurs elektrische motoren gewoon aanbieden in bestaande modellen. Dat lijkt op papier evidenter dan het in de werkelijkheid is, want de architectuur van een EV is – vooral door de batterijen – behoorlijk verschillend. Dat BMW deze piste volgt, is een slimme zet. De iX3 ziet er bijna hetzelfde uit als een “gewone” BMW X3 en qua rijprestaties voelt dit nog steeds als “Freude am Fahren”. Met een vanaf-prijs in de buurt van 70.000 euro is dit geen koopje. Fiscaal vanzelfsprekend wel interessant dankzij de 100% aftrekbaarheid.

#Auto #Tests

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

Gregoir Jette 1090 Jette
BMW Brussels 1140 Evere
Jean-Michel Martin East 1150 Brussel
BMW Louyet Vandeperre 1600 Sint-Pieters-Leeuw
Jean-Michel Martin West 1620 Drogenbos
Van den Broeck Automotive Group 1700 Dilbeek
Tanghe 1820 Melsbroek
Centrauto Wijnegem 2110 Wijnegem
Jorssen Noord 2170 Merksem
Sneyers 2200 Herentals
G&A Motors 2300 Turnhout
Centrauto Malle 2390 Malle
Patrick Smets 2500 Lier
Jorssen Zuid 2630 Aartselaar
Juma Mechelen 2800 Mechelen
Gregoir Puurs 2870 Puurs
Meeusen Kalmthout 2920 Kalmthout
Juma Leuven 3020 Herent
Ottevaere 3191 Boortmeerbeek
van Osch Tienen 3300 Tienen
van Osch Hasselt 3500 Hasselt
van Osch Halen 3545 Halen
Beckers Genk 3600 Genk
Beckers Maasland 3650 Dilsen-Stokkem
Beliën Neerpelt 3910 Neerpelt
Beliën Lommel 3920 Lommel
Discar Liège 4020 Li
Delbecq 4100 Seraing
Discar Eupen 4700 Eupen
Discar Verviers 4800 Verviers
Discar Malmédy 4960 Malmedy
Quoilin Namur 5100 Namur
Louyet Charleroi 6000 Charleroi
Depotter 7822 Meslin-L
Cocquyt 8200 Brugge
Bilia Verstraeten 9080 Lochristi
Gregoir Dendermonde 9200 Dendermonde
Meerschman Aalst 9300 Aalst
Meerschman Ninove 9400 Ninove
Meerschman Zottegem 9620 Zottegem
De Mey 9990 Maldegem
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending