Met grote trom stelt BMW de plug-in versie van zijn X5 voor. Een stekkerhybride dus. En dat wil zeggen dat hij ook voor de fleetmarkt interessant is. De upgrade van zijn batterijenpakket zorgt er immers voor dat hij ook in de toekomst nog fiscaal interessant is.
Een zes cilinder in lijn verbrandingsmotor en een elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 394 pk en 600 Nm koppel, vierwielaandrijving en een achttraps automaat van ZF: BMW haalt alles uit de kast om een aandrijving te verzorgen die de Beierse werkfilosofie Freude am Fahren benadrukt.
Toch hebben de Duitsers ook compromissen moeten sluiten om de X5 om te vormen naar een plug-in. Zo verlies je 150 liter aan kofferruimte. Al zit je met 500 liter (rechte zetels) of 1 716 liter (neergeklapte zetels) nog altijd goed.
Fake of niet?
Met een CO2-uitstoot van 49 g/km in NEDC 2.0 beantwoordt de nieuwe X5 PHEV alvast aan één voorwaarde om als een “echte” plug-in hybride te worden gerekend. En BMW bevestigde ons ook dat aan de tweede voorwaarde, een voldoende grote batterij, werd voldaan. De Duitsers laten immers weten dat er extra opslagcapaciteit gecreëerd werd in hun nieuwste plug-in SUV. Zo zou de X5 80 kilometer kunnen rijden op een volle batterij. Mede daardoor laat hij dan ook een verbruik optekenen van slechts 2,1 l/100km in NEDC 2.0.
De lancering staat gepland voor 2019.