Bosch MSC: stabiliteitscontrole voor moto’s

Bosch-w800-h600Bosch heeft een stabiliteitscontrolesysteem voor krachtige motoren ontwikkeld dat in 2013 in serieproductie gaat. Motor Stability Control (MSC) ondersteunt de motorrijder in alle situaties, zowel bij het remmen als versnellen, bij rechtdoor rijden of het nemen van bochten.

De manipulatie van de motor – en dus ook het rijplezier – blijven ongewijzigd. Dit nieuwe systeem biedt motorfabrikanten en hun klanten een hele resem veiligheidsfuncties:

  • De op steun- en hellingsgraad gebaseerde ABS-controle verbetert de stabiliteit in alle rijsituaties en verhoogt de remeffectiviteit.
  • De tractiecontrole regelt het maximumkoppel zodat ook op wisselende ondergrond of op glad wegdek de aandrijfkracht efficiënt op het wegdek wordt overgedragen en het aandrijfwiel zijn grip niet verliest.
  • Bij hard remmen in bochten vermindert MSC de neiging van de motor om in een rechte positie te blijven en dus van de baan te gaan. – MSC vermindert ook het risico op “lowsiders”. Dit zijn ongevallen waarbij de motor tijdens het nemen van een bocht uitschuift naar de buitenkant van de bocht.
  • De eCBS-functie zorgt voor een optimale verdeling van de remkracht in alle omstandigheden, zelfs wanneer de motorrijder ten onrechte slechts één van de twee remmen gebruikt of met te veel kracht remt.
  • De wheelie-beperking bepaalt het motorkoppel en voorkomt dat het voorwiel ongecontroleerd van de grond wordt gelift, terwijl maximale acceleratie gewaarborgd blijft.
  • De stoppie-beperking houdt het achterwiel op de weg door de remkracht op het voorwiel te verminderen tijdens het rijden op oppervlakken met hoge wrijvingscoëfficiënt. De rijstabiliteit blijft behouden door rekening te houden met de hellingsgraad en de longitudinale versnelling.

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto