Brandstof buiten schot maar verworpen uitgaven VAA verhogen tot 40%

kilometervergoeding

We hadden dit al gepubliceerd, maar het is nu ook officieel : de regering zal niet raken aan de fiscale aftrekbaarheid van de brandstof. Dat is het goede nieuws. Maar Premier Michel en co hebben wel iets anders uitgedokterd: de verworpen uitgaven die verbonden zijn aan het Voordeel van Alle Aard – momenteel geplaffonneerd op 17% – zullen stijgen tot 40%. Tenminste als de werkgever tussenkomt in de privé-verplaatsingskosten van de werknemer. Voor deze laatste verandert er dus in de praktijk niets.

Concreet

Een bedrijf stelt een bedrijfswagen ter beschikking van zijn werknemer, samen met een tankkaart. Deze tankkaart mag ook gebruikt worden voor privé-verplaatsingen. In dit scenario stijgt het plafond van de verworpen uitgaven van 17% naar 40%.

Toch kan je als bedrijf op 17% blijven, in theorie althans. In dat geval moet het bedrijf een “split bill”-systeem invoeren. De werknemer mag zijn tankkaart dan alleen maar gebruiken voor professionele verplaatsingen OF zal op zeer strikte wijze zijn privé-kilometers moeten verantwoorden en zijn werkgever terugbetalen voor het privé-gedeelte.

In de praktijk ziet het er naar uit dat maar weinig bedrijven zich aan dergelijke “split bill” zullen wagen (tenzij ze al dergelijk systeem hebben natuurlijk). Niet alleen omwille van de extra administratieve last maar ook omdat de controles van de fiscus erg streng dreigen te zijn. Van zodra men ook maar één privé-kilometer in de boekhouding terugvindt, stijgt het plafond meteen van 17% naar 40%!

De regering gaat er dus wellicht van uit da talle bedrijven de verhoging naar 40% zullen aanvaarden. Dat zal ook nodig zijn om de verhoopte 110 miljoen euro binnen te rijven met deze maatregel.

Voorbeeld

Op het laagste VAA van 1.260 EUR bedragen de verworpen uitgaven momenteel 214,20 EUR (of 17 %), netto geeft dat 72,80 EUR (met een aanslagvoet van 33,99%). Door het niveau op te trekken tot 40% kom je uit op een bedrag van183,55 EUR, of 33,99% van 504 EUR. Voor de werkgever stijgt de fiscale kost tot 110,75 EUR/jaar (of 9,23 EUR per maand).

 

#Business Driver #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine