De SUV’s en crossovers waren massaal aanwezig op het Salon van Genève. Maar de breaks en berlines waren ook goed vertegenwoordigd …
Een Allroad-versie van de Audi A4
De Europese première van de avontuurlijke A4! Hij onderscheidt zich meteen door zijn beschermingspanelen in plastic, zijn dakrails en zijn frontgrille.
Deze Allroad staat hoog op zijn poten: de vrije hoogte werd met 34 mm verhoogd en het koetswerk staat 23 mm hoger. Vanzelfsprekend is de Quattro-vierwielaandrijving standaard, net zoals de Audi Drive Select rijmodi.
Break en hatchback voor Fiat Tipo
Fiat is klaar voor een heus Tipo-offensief, nu het naast de berline ook een hatchback en een breakversie in de catalogus telt.
Met een lengte van 4,57 meter is de Fiat Tipo een uit de kluiten gewassen middenklasser, die over een kofferruim van 550 liter beschikt. De hatchbackversie doet het met 20 centimeters minder, maar houdt nog steeds een meer dan respectabel laadvolume van 440 liter over.
Op vlak van motorisaties blijft alles bij het oude: de vijfdeurs-Tipo komt op de markt met twee benzines en even veel diesels, met vermogens tussen 95 en 120 pk. Een officiële catalogusprijs is er nog niet, maar reken op een aantrekkelijke aanvalsprijs van zo’n 14.000 euro.
Een Sportswagon versie van de Kia Optima
Kia heeft met de Optima al een tijdje een ondergewaardeerde middenklasser in de rangen. Om de Europese klanten nog eens wakker te schudden, presenteren de Koreanen in Genève deze knap gelijnde Sportswagon-breakvariant.
Hij is weliswaar niet zo sexy als de eerder voorgestelde Sportspace Concept, al mag deze Kia Optima Sportswagon er zeker wezen. Met een bagagevolume van 533 liter is hij niet de allerruimste break uit zijn segment, al countert Kia wel met een aantal handige rangeeroplossingen in het laadruim. Verder neemt de Optima Sportswagon natuurlijk de kenmerken van de berline over, inclusief het knap ogende dashboard en de royale beenruimte achterin. Kia voegt tot slot ook een nieuw infotainmentsysteem toe, dat compatibel is met Android Auto en Apple Carplay.
Mercedes E-Klasse: mini S of maxi C?
De wereldpremière was voor Detroit in januari, maar de E-Klasse toonde wel voor het eerst haar gezicht op Europese bodem in Genève. Dat is althans de officiële versie, want hij stond ook al in Brussel verscholen in een “black box”.
De nieuwe E berline is al aan zijn negende generatie toe! Een mini S of een maxi C? Maakt eigenlijk niet uit, hij blijft trouw aan zijn imago met een onberispelijke afwerking en heel geavanceerde veiligheids- en comfortfeatures, van de de semi-autonome rijmode tot de AirBody demping. Er is een mooi aanbod van zowel benzine- als dieselmotoren. De debatten worden geopend met een 2.0 diesel die 13% minder zou verbruiken dan de oude 2.2 liter. Er komt ook een hybride versie aan …
Renault Mégane: nu ook als Grandtour
In onze contreien staat of valt het succes van een middenklasser vaak met de populariteit van zijn breakvariant. Renault wil met de Mégane Grandtour duidelijk een jonger cliënteel aanspreken, wat meteen ook verklaart waarom ze in Genève alleen de sportief uitgedoste GT-uitvoering opvoeren. Vooraan krijgt die onder andere een sportievere grille met honinggraatmotief mee, terwijl onder de achterbumper een (optische) diffusor komt piepen. Interessanter is dat de Mégane Grandtour GT ook over Renaults 4Control-vierwielsturing zal beschikken, een technologie die totnogtoe voorbehouden bleef voor de topmodellen uit het gamma. Naar de motorisaties is het vanzelfsprekend niet lang gissen, die neemt Renault integraal over van de hatchback.
Volvo zoekt het hogerop
In Genève haalt Volvo officieel het doek van zijn V90, het derde model uit Volvo’s 90-serie. De Zweedse designbreak wordt net als de S90 en de XC90 gebouwd op de modulaire Scalable Product Architecture (SPA), en sluit qua looks nauw aan bij zijn Zweedse confraters. Een ronduit schitterende BMW 5-concurrent als je het ons vraagt, al is niet iedereen even laaiend over het design van de achterpartij…
Volvo heeft intussen bevestigd dat er ook een plug-inhybride versie komt – de 410 pk sterke T8 – die in zuiver elektrische modus tot 50 kilometer ver kan rijden. Voor de andere motorisaties neemt Volvo zijn toevlucht tot de viercilinders die we al kennen uit de S90.
De V40, de best verkochte Volvo in Europa, ondergaat een opfrissingskuur. Daarmee willen de Zweden de visuele banden tussen de V40 en de andere recente Volvo’s opnieuw aanhalen.
#Auto