Brigitte Goossens – SEAT: “Een EV kan je niet verkopen zonder laadoplossingen”

Brigitte Goossens (foto: Wouter Maeckelberghe)

Als onderdeel van de Volkswagen Groep kan SEAT meesurfen op de golf van sterke elektrificatie met een aanbod dat de fleetmarkt weet te charmeren. Aan de productzijde gaat alles dus voor de wind. Alleen moet je volgens fleet manager Brigitte Goossens de klanten ook omkaderen met laadinfrastructuur.

Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?

Vanuit technologisch gebruikspunt zeker wel. Vooral mensen met het juiste gebruikersprofiel kan een plug-inhybride echt wel de ultieme oplossing zijn die het beste van twee werelden combineert. Binnen de fleetwereld moet je echter rekening houden met het wetgevende kader en dat laat opvallend weinig ruimte voor correct ingezette plug-inhybrides.

Hoe pakt u het probleem van de  latere leveringen aan door de problemen met halfgeleiders?

Het probleem van halfgeleiders is eigenlijk geen automobielprobleem in die zin dat de oplossing niet gezocht kan worden bij de autoconstructeurs zelf. Anderzijds moeten we wel de gevolgen dragen. Omdat het probleem met late levering zo divers is en niet alle auto’s dezelfde mate van vertraging oplopen, proberen wij het probleem individueel en in samenspraak met de klant op te vangen.

Is er veel animo bij uw klanten voor het mobiliteitsbudget of blijf de bedrijfswagen Koning?

Animo is misschien veel gezegd omdat de beste mobiliteitsoplossingen nog altijd een auto omvatten. In die zin blijft de bedrijfswagen inderdaad koning, maar met die nuance dat zijn grip op de mobiliteitswereld vandaag minder dominant is en hij zijn troon moet delen met alternatieven zoals de bedrijfsfiets.

Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

Over het product maken de meeste klanten zich geen zorgen. Dat spreekt voor zich als het gaat over comfort, veiligheid en CO2. Maar een elektrische auto kan je niet verkopen zonder laadoplossingen en daar zijn vaak wel vragen rond. Net als rond infrastructuur. De restwaarde tot slot, is door de kleinere afzetmarkt voor dit type auto’s nog niet even ‘matuur’ als die voor auto’s met verbrandingsmotor.

Heeft het Autosalon in Brussel nog een toekomst op lange termijn?

Ik zou het persoonlijk jammer vinden om hier ‘nee’ op te moeten antwoorden. Het autosalon zit een beetje in de genen van de Belgische automarkt en merken die aan naambekendheid moeten werken, hebben doorgaans baat bij dit commerciële hoogtepunt. Het is altijd een uitgelezen moment geweest voor B2B en B2C om de volledige automarkt te kunnen bewonderen. Of dat in de toekomst ook nog zo zal zijn, zal blijken na 2022, zonder meer een sleuteleditie.

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

Algemeen is me vooral bijgebleven dat we enerzijds de verwachting koesterden om de pandemie achter ons te kunnen laten maar dat we anderzijds, ondanks de omstandigheden commercieel mooie prestaties hebben neergezet in 2021. Daar mogen we terecht wel trots op zijn en het vormt een goede basis om met vertrouwen 2022 tegemoet te kijken.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3200 Aarschot
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine